Tegemoetkoming chronisch zieken en indicatie zorg

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Vandaag kreeg ik hem in de brievenbus, de bevestiging dat ik 514 euro krijg als tegemoetkoming omdat ik chronisch ziek ben. Raar genoeg krijg ik dus niet automatisch de compensatie eigen risico van 85 euro dit jaar terwijl ik hem alle jaren hiervoor wel kreeg. Misschien komt het omdat ik van zorgverzekeraar ben geswitched. Ik heb daar een formulier voor ingevuld. Met de 514 euro ben ik blij ondanks dat ik het in minder dan een maand uitgeef aan zorg. Maak me wat dat betreft zorgen over de plannen voor de WMO en AWBZ die de regering maakt. Denk dat daar m'n december of januari column maar over moet gaan. Gelukkig trof ik gisteren bij m'n nieuwe indicatie stelling voor de WMO een vrouw aan die tegen mij zei “maar mevrouw, wanneer het wel een keer goed met u gaat, dan wilt u toch die tijd aan uw kinderen spenderen en daar voldoening uit halen, niet uit het poetsen van uw keuken?!”. Was iedereen maar zo betrokken. Ik kreeg er geen uur zorg meer door maar het gaf me in ieder geval een goed gevoel over het gesprek en over de mens achter de indicatie! Ook al was ze aan regels gebonden… Ze gaf de indicatie zo lang ze mocht af, want tja, met de nieuwe plannen weet je anders niet of je over een jaar nog recht hebt op…

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

Marieke ik heb hetzelfde

Dit jaar voor het eerst geen compensatie eigen risico, maar wel gewoon de 514 Wtcg. Dat gaat natuurlijk eigenlijk wel over vorig jaar, dus wordt het in 2013 pas echt spannend met die 514 eurootjes.

• Ans

Fijn dat jullie € 514 ontvangen . Ik heb dit jaar ook geen compensatie eigen risico ontvangen en ook nog geen Wtcg……afwachten.

Het wordt wel spannend.

• Jopie1982

Ik begrijp er ook helemaal niets meer van.

Vorig jaar kreeg ik beiden, dit jaar geen van beiden (als ik de zelf test moet geloven), dit terwijl ik

vorig jaar veeeeeeel meer zorg nodig had, meer extra kosten heb moeten maken die ook niet allemaal vergoed worden en ook

nog eens meer en zwaardere medicijnen ben gaan gebruiken…..HUH?

Zoals gezegd…..ik snap het dus niet.

Maar baal der wel van, per maand gaat er zoveel extra geld in onkosten, medicijnen enz….

• aletta

Ik heb het regeerakkoord gelezen en de bedoeling is dat die regelingen gaan verdwijnen omdat het nu heel vaak zo is dat juist de mensen die het nodig hebben het niet krijgen, en de minister daar geen “alles dekkende” regeling voor kan verzinnen.

Deze toeslagen moeten dan verwerkt worden in die inkomensafhankelijke premie en een andere manier van teruggaaf. Als je al leest dat er van de 17 miljoen Nederlanders 4,5 miljoen een chronische ziekte of handicap heeft, dan snap je ook wel gelijk dat de wtcg en de compensatie eigen risico gewoon niet te betalen is.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Toch lukt het ze wèl om al mijn inkomensgegevens op te vragen en een bijdrage te incasseren voor WMO en PGB per vier weken van het maximale deel van de draagkracht van ons inkomen. Dan moet het ook mogelijk zijn op die manier de zorglasten en compensaties te verdelen. Ik ben er niet op tegen om zolang ik nu nog kan meer mee te betalen aan zorg. Maar ben er wel bang voor dat die zorg straks überhaupt er niet meer is omdat hij onbetaalbaar of niet meer beschikbaar is in de vorm zoals ik hem nu heb geregeld. Bang ben ik ook dat als ik wel weer terugval in een uitkeringssituatie (ben afgekeurd) en het niet meer zou kunnen betalen dat ik er dan qua zorg op achteruit zou gaan. Vorig jaar al de fysiotherapie eraf, het eigen risico van de zorgverzekering gaat weer omhoog, de awbz en WMO uren gaan alleen maar naar beneden. Ik wil best meer betalen maar dan wil ik er wel iets voor terug… Zekerheid op zorg.

Groetjes Marieke

• Pepe

Ik krijg noppes, artrose is geen ziekte. De kosten stijgen gigantisch, dat dan wel weer…

• Kees

Beste mensen,

Dit jaar ben ik 65 geworden.De tegemoetkoming van 514 euro is mij nog toegezegd.Die zal gebaseerd zijn op 2011.

Voor gepensioneerden geld een lagere tegemoetkoming denk ik.

De kanteling van WMO lijkt aan te slaan. Net als ik nu van Marieke verneem benadert men de client veel meer holistich. Het zgn. Keukentafelgesprek heeft daar zeker aan bijgedragen. Ook in mjjn woonplaats merk ik een duidelijke verbetering.

Als lid van de WMO-raad krijg ik het net het bericht dat alle adviesorganen die het college van een gemeente adviseren gebundeld gaan worden in een participatieraad.

Hopelijk wordt deze nieuwe raad mede ook bemenst met ervaringdeskundigen die zelf aanspraak moeten maken op WMO en Bijstand voorzieningen.

De mentaliteit Wij bepalen het voor u leeft nog erg bij ambtenaren van b.v. aanbesteding hulpmiddelen en trapliften zo heb ik zelf ervaren op een inspraakbijeenkomst voor deze aanbesteding. We blijven vechten voor erkenning in deze.

Groeten,

Kees.

• aletta

helemaal mee eens Marieke..

Ik zit overigens wel in die uitkeringssituatie (100% IVA). Mijn inkomen is na mijn afkeuring al ruim 800 euro (netto) per maand gedaald. De kosten zijn gestegen (zie jouw verhaal, geen fysio meer, hogere eigen bijdrage etc etc).

“Gelukkig” heb ik geen recht op andere zorg omdat ik een gezonde man en (stief)dochter heb die worden geacht te mantelzorgen (en het gelukkig ook doen). Gelukkig heb ik ook nog gezonde ouders die me helpen met de tuin, de ramen zemen en soms eens het huis extra soppen. Mijn ouders zijn wel 70, en kunnen dit niet eeuwig blijven doen.

Ik heb een vriendin in Australie met MS. Ze ziet slecht en loopt slecht en heeft slechts zeer beperkt energie. Helaas voor haar is er in Australie geen sociaal voorzieningen stelsel zoals hier. Ondanks haar slechte gezondheidssituatie heeft ze 3 banen. Ze werkt 32 uur per week als telemarketeer in een callcenter. Hierdoor is ze verzekerd tegen ziektekosten zodat ze haar medicatie krijgt. Haar salaris dekt haar huur. Maar ze kan er niet van eten. Ze werkt 8 uur per week bij het Leger des Heils. Hierdoor krijgt ze maaltijden en een klein beetje zorg via het Leger (helpen met aankleden etc). In haar weekend maakt ze babyoutfits voor een lokale winkel. Dit doet ze 2 volle dagen. Van dit geld kan ze kleding kopen.

Als ik dit hoor ben ik gelijk alweer blij met Nederland.