Chronisch zieke extra De dupe van regeerakkoord

• Marieke (Beheerder)

Chronisch zieken en gehandicapten met een modaal inkomen hebben meer te lijden onder het regeerakkoord dan gezonde Nederlanders die hetzelfde verdienen. Dat heeft de de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-raad) uitgerekend.

De CG-raad waarschuwt dat chronisch zieken met een modaal inkomen zo'n 100 tot 250 euro per maand gaan inleveren. Het afschaffen van de belastingaftrek voor ziektekosten, het verhogen van eigen bijdragen en het niet meer vergoeden van de huishoudelijke hulp komen hard aan bij deze groep mensen.

Hervormingen niet voldoende

De hervormingen in het zorgstelsel verzachten de pijn slechts voor een deel, want de meeste chronisch zieken zullen een hoger inkomensverlies lijden dan gezonde Nederlanders.

Ook chronisch zieken die flink onder modaal verdienen, moeten nog inleveren, zegt de raad. Die pleit er dan ook voor om de plannen van de VVD en PvdA opnieuw door te rekenen en eventueel aan te passen.

• aletta

Toen ik het regeerakooord las (je kunt het gewoon downloaden) vond ik het er erg goed uitzien als ik eerlijk ben. Beetje pijn hier, maar weer wat terug daar. Ben het niet met alles eens, maar er waren ook genoeg dingen waar ik het wel mee eens was.

Maar nu krijg je ineens dit soort berichten. Tja ik kreeg toch al geen hulp omdat mijn man “slechts” artrose heeft en dus gezond is (ehhhh tja)…. en doordat ik tot voor kort een goed inkomen had was de ziektenkostenaftrek slechts iets van 200 euro per jaar dus dat kan ik ook wel missen….

Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken allemaal. Ik denk persoonlijk dat de media een wat te negatief beeld schetst, gevoed door diverse groepen uit de oppositie. En het is gewoon makkelijk en leuk om ergens tegen aan te trappen natuurlijk…