pijnlijke polsen en vingers geen reuma wat kan het wel zijn?

• Chantal1975

Hallo Allemaal,

Ik heb al sinds juni van dit jaar pijnlijke vingers en polsen. Dit is in beide handen, links wel erg maar ik ben ook links.

Op een gegeven moment maar naar de huisarts gestuurd. Heb toen bloed moeten laten prikken en ik kreeg te horen dat mijn reumawaarden te hoog waren (weet niet welke). Ben toen doorgestuurd naar een reumatoloog. Daar geweest en hij heeft me onderzocht, er is toen weer bloedgeprikt en ik kreeg ontstekingsremmers mee (meloxicam).

Hij zag niets aan mijn polsen, vingers; niet rood, dik of scheefstand. Wel is buigen (met name doorbuigen) pijnlijk.

Na een 3 tal weken moest ik weer terug komen de medicijnen hadden niets geholpen. De arts vertelde me dat er uit het bloed geen reuma naar voren is gekomen (een geluk!) maar dat er wel een ontstekking zit. Hij heeft me toen een injectie gegeven met ontstekkingsremmers. Omdat ik links de meeste pijn heb kreeg ik de injectie in mijn linker pols. Helaas heeft deze injectie ook niets opgeleverd.

De pijn blijft, het is geen constante pijn, de ene keer is het erger dan de andere keer. Soms krijg ik ineens (vaak soachtends bij het opstaan) steken in mijn vingers. pols en is de pijn echt behoorlijk. Maar ook hele eenvoudige handelingen zijn pijnlijk, zoals iets opendraaien maar ook een knop indrukken.

Van de week heb ik de reumatoloog weer (telefonisch) gesproken. Hij kan nog weinig voor me doen, weet niet wat het is in ieder geval geen reuma. Vorig jaar aug heb ik het CMV-virus gehad en een maand later lag ik in het ziekenhuis met meedere longembolieen, hij weet niet of daar een link mee is.

Ik krijg nu een verwijzing naar een ergotherapeur, maar ja de pijn heb ik nog steeds en m.i. schiet ik zo niet veel op.

Daarnaast heb ik ook nog een beroep die niet echt meewerk, ik werk namelijk in de zorg voor verstandelijk gehandicapten.

Hebben mensen ervaringen met soortgelijke klachten. Zo, ja wat hebben ze eraan gedaan om de klachten te verminderen.

Alle tips zijn welkom!

• Roberto

Hallo Chantal1975,

De klachten die jij omschrijft lijken verdacht veel op CTS ( Carpaal Tunnel syndroom) ? Ik heb soort gelijke klachten en sinds kort doorverwezen naar de neuroloog. Deze stelde CTS vast.

Omdat de door de neuroloog toegediende injecties met cortison niet hielpen mag ik over enkele weken onder het mes.

Groetjes en sterkte met de klachten,

Roberto

• AnnemiekV

Carpaal is goed te behandelen, ik ben aan beide polsen geopereerd, en daarna mooi van mijn klachten afgekomen! Duurde wel even, maar liep er al 10 jaar mee rond, omdat mijn vorige huisarts het niet nodig vond er iets aan te doen. Heb na doorverwijzing eerst spuiten gehad, maar die waren binnen 2 weken uitgewerkt, dus operatie kwam daarna.

Maar goed, ontstekingswaarden vind je niet bij carpaal, en ook verhoogde reumawaarden niet. Dus dat zou ik zeker in de gaten gaan houden, als de klachten blijven, weer naar de reumatoloog! Carpaal kun je middels een emg onderzoek laten testen, dat zien ze direct.