Het is geen echt neefje hoor, maar de zoon van een goede vriendin. En dat alles is veranderd weet ik ook heel goed, loop inmiddels ook bijna 20 jaar mee in het reuma wereldje
Alcohol en reuma. Ik drink amper alcohol, maar kan genieten van een goede whisky, en doe dat dus ook zo af en toe. Waarom niet? Een wijntje oid op zijn tijd kan echt geen kwaad hoor, zolang je maar alcohol met mate gebruikt en je niet lam zuipt.
Neef en ik gaan ook naar de bios (we zijn beiden sy-fy fans, dus dat gaat prima) maar ook naar een kroeg. We zijn namelijk ook beiden enorme muziekliefhebbers dus gaan vaak op zondagmiddag samen naar een optreden van vage bandjes en naar diverse cafe's waar muziek gespeeld wordt. Hij maakt zelf ook muziek, zit in een band en vind het geweldig om dan samen naar bijvoorbeeld een bluescafe in Antwerpen te gaan. En als hij van zijn moeder een biertje mag drinken, wie ben ik dan om dat af te keuren? Het blijft bij 1 biertje en regelmatig ook alleen maar een colaatje ofzo. We proberen hem juist bij te brengen dat je verantwoord met alcohol moet omgaan en dat gaat op deze manier prima. Als je het verbied drinkt hij stiekum, en dan ben je veel verder van huis. Overigens is hij inmiddels 16 geworden, dus kan hij legaal dat biertje bestellen en opdrinken.
Het belangrijkste is dat je dingen doet die je leuk vind. Zeker als depressieve en soms suicidale puber (ja beide problemen spelen ook!). En als dat op deze manier naar de kroeg gaan is, is dat wat mij betreft helemaal prima. Niets mis mee.
Overigens gaat het nu wel iets beter met hem. We houden hoop!