Ontslagrecht??

• Jopie1982

Helaas gaat het er meer en meer op lijken dat ik straks mijn baan kwijt ben.

Op dit moment ben ik als een gek op internet alles aan het nadenken en zoeken en ga zo maar door.

Maar ik dacht mss helpt het om hier een berichtje te plaatsen en zijn er hier mensen met (helaas) ervaring.

Op dit moment zit ik voor zo'n 70% in de ziektewet. Dit ivm met revalidatie.

Daarna zou ik wel weer 100% gaan werken.

Mag mijn werkgever me ontslaan terwijl ik in de ziektewet zit?

En hoe zit het met ontslaan en ziektewet ivm een reorganisatie?

En wanneer ik nu ontslagen wordt heb ik dan wel gewoon recht op 70% van mijn laatst verdiende inkomsten?

Of hoe werkt dat, dit omdat ik nog in de ziektewet zit.

Ben zekf merk ik erg onrustig en vind het moeilijk dingen uit te zoeken, soms staat het gewoon recht voor je neus op een pagina

en toch lees ik er dan om heen of zo.

Denk ook te emotioneel…..moet alles om me in laten werken en verwerken, maar moet me ook voorbereiden.

• aletta

Heb ervaring en ben ook nog jurist…

1. In principe mag je niet ontslagen worden tijdens ziekte. Daar zijn uitzonderingen op, je kunt bijvoorbeeld wel in onderling overleg uit elkaar etc en ook reorganisaties kunnen onder die uitzondering vallen. Je kunt echter niet zomaar eruit gegooid worden, dus het kan nog lang duren voordat jij je baan daadwerkelijk verliest.

2. bij ontslag kom je in de WW, en dit is 70% van je laatstverdiende loon. Stel dat je 1000 euro verdiend, dan is dus je WW uitkering 700 euro ( ik reken even makkelijk, de eerste 2 maanden krijg je nlk wat meer).

Op dit moment zit je echter niet in de ziektewet. Zo noemt iedereen het wel, maar je bent gewoon in loondienst. Als je in je WW periode nog ziek bent, kom je WEL in de Ziektewet. Dit is 70% van je uitkering. Je kunt hierover meer vinden op de website van het UWV of via de klantenservice van het UWV.

Normaal gesproken heb je in de WW een sollicitatieplicht, deze vervalt echter als je in de Ziektewet komt. (kan geheel of gedeeltelijk vervallen).

Probeer niet te erg in de stress te schieten. Dat helpt je herstel niet. Je bent niet zomaar ontslagen, en ook na je ontslag is er hoop…..

• Jopie1982

Dank voor je uitleg.

Moet idd ook niet in de stress schieten, maar mensenkinderen wat heeft dit een invloed op je zeg.

Merk dat ik gewoon helemaal van slag ben en het gezeur er helemaal niet bij kan hebben.

En wil graag goed voorbereid zijn.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Dit is nog wel afhankelijk van of je een vast contract hebt.. Een tijdelijk contract mag wel gewoon beëindigd worden.

En je kan wel onder de ziektewet vallen ook als je een werkgever hebt als je bijvoorbeeld eerder afgekeurd bent zoals ik, maar dat is zover we weten niet het geval bij jou dus dat vergeet maar even.

Een vast contract kan alleen ontbonden worden als er een goede reden voor is en dat is niet je ziekte, je moet aantoonbaar disfunctioneren of boventallig zijn. Bij disfunctioneren moeten daar gesprekken over zijn geweest en moet je kans hebben gehad te verbeteren.

Stel het lukt je baas toch om je te ontstaan (of je contract loopt af) en je zou op dat moment nog ziek zijn dan ga je bij het UWV wel in de ziektewet en dan krijg je eerst 100% loon. Pas als je wanneer je beter bent de ww in gaat krijg je dan weer 70% van je loon.

Groetjes Marieke (beheerder)

• flopje

Sterkte Jopie, vooral niet in de stress schieten daar heb je niets aan, maar dat weet je al. Bovendien is alles op het moment nog echt goed geregeld. Zoals Aletta al schreef gaat er veel tijd overheen voor je echt in WIA/WW/Ontslagen wordt. Ik hoop dat Aletta je op juridisch vlak de weg kan wijzen en/of kan helpen. Schakel in ieder geval een goede adviseur in, je kan veel juridisch/administratieve zaken nauwelijks zelf uitzoeken. Ik heb hier op het moment mee te maken en ik heb een juridisch advieseur ingeschakeld die dan weer overlegt met de adviseur van werkgever. Daar hoef je dan zelf niets veel aan te doen dan de resultaten bespreken. Bovendien vergoedt de werkgever over het algemeen een groot deel van de juridische kosten, of misschien kom je voor gesubsidierde rechtshulp in aanmerking, even googelen voor de bedragen. In ieder geval betaalt b etaalde hulp zich uityeindelijk wel terug in de toekomst is mijn ervaring. Ga niet zelf proberen te onderhandelen, in emotionele zaken die jou persoon betreffen ben je daar eigenlijk niet toe in staat, laat dat aan anderen over.

Ik ben een paar weken afwezig en hoop later verder te lezen hoe het met je gaat.

• Jopie1982

Bedankt voor jullie reacties.

Gelukkig heb ik altijd goede beoordelingen gehad en zijn er nooit gesprekken geweest dat ik niet functioneer of wat dan ook.

Ben blij dat, dat dus eerst moet zijn geweest om het zomaar te zeggen, maar dat is absoluut niet aan de orde.

Dat boventallig zijn is lastig, daar kunnen ze het in mijn geval wel makkelijk op gooien, want het gaat bij ons gewoon slecht.

Maar dan zijn er nog wel mensen die er minder lang dan mij werken.

Ik werk er nu 6 jaar en heb een vast contract, anderen hebben ook een vast contract maar die werken er pas 3 jaar…geen idee of dat wat uitmaakt.

Ben nu voor mezelf echt alles aan het uitzoeken, wanneer ziekgemeld, hoeveel uur gewerkt, en ga zo maar door. Zo wil ik voor mezelf in elk geval alles helder hebben.

Dank jullie.

• SabineB

Als je een vast contract hebt, mag je werkgever zodra je 104 weken in de ziektewet zit ( dus 2 jaar) je loon stopzetten daar hoeft hij niet eens een ontslagvergunning voor aan te vragen.

Ongeveer 10 weken voordat de 104 weken erop zitten roept het UWV je op voor de WIA-keuring. Dan wordt gekeken of je mogelijk deels in de WIA komt.

Als je niet afgekeurd wordt en anders het deel wat je nog wel zou kunnen werken val je onder de ww. Dit is inderdaad 70% van je laatst verdiende loon wat je verdiende in de maand voordat je je ziek meldde.

Ik raad je aan om inderdaad een adviseur in de arm te nemen. Er spelen zo veel wettelijke regeltjes mee, daar kom je zelf niet uit.

Ik zit in het zelfde schuitje als jij: nog twee weken werken en ik sta op straat, afgedankt na 17 jaar! Ik heb zelf geen adviseur in de arm genomen, maar heb wel steun gehad van mijn reïntegratiecoach. Toch blijkt achteraf dat mijn werkgever bij lange na niet genoeg voor mij heeft gedaan, iets wat je als leek niet weet alleen als expert zijnde. Ik heb me vorig jaar beter willen melden, maar dat werd geweigerd door mijn werkgever omdat zij vonden dat ik toch een aantal beperkingen had waardoor ik niet al mijn werkzaamheden meer kon doen.

Ga voor jezelf even goed na wat je allemaal nog kan doen bij je huidige werkgever. Dan kun je dit onderbouwen als je je beter wilt melden.

Ik weet helaas niet hoe het zit met een reorganisatie. Miosschien kun je eens naar een rechtswinkel gaan om dit uit te zoeken?

Heel veel sterkte!! Mocht je meer willen weten dan mag je me altijd mailen!

Groetjes, SabineB