tatoo

• katja

Hoi allemaal,

Heb een misschien rare vraag. Maar mag je als je humira prikt een tattoo laten zetten? En zijn er zoja dingen waar je op moet letten?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

groetjes.

• tecko

Ik heb eerlijk gezegt geen idee maar ik ben wel bekent met tatoo's. Onze dochter heeft er een stuk of 8 ( geloof ik ) en ik weet dat zij de eerste dag alles afgeplakt heeften dat het daaronder dik is ingesmeerd met vaseline. Als die folie er af is na ongeveer 12 uur smeert ze dagelijks een keer of drie met vaseline en houd alles goed schoon. Dit houd ze 2 weken zo vol en dan smeert ze nog een week of 2 1 maal per dag. Het blijven natuurlijk piepkleine wondjes en daar zul je voorzichtig mee moeten zijn. Belangrijk punt (maar dat zul je neem ik aan wel weten) is een goed hygiensch werkend tatoeerder te zoeken. Bezoek veel verschillenden en bekijk zijn werkgebied goed en wat ook heel belangrijk is hoe zijn de tatoo's die hij/zij maakt op het lichaam want een mooi getekend plaatje op papier kan op de huid heel anders uitpakken.

Zou je reumatoloog eens vragen wat hij er van zegt en informeer de tatoeerder dat je medicatie gebruikt.

gr. Marja

• DennisAA

Hoi katja

ik gebruik zelf remicade en wil ook een tattoo laten zetten

mijn reuma-arts zegt dat je iedergeval op de hygiëne van de shop moet letten en de nazorg

het is tenslotte een wond.

en dat je bv op de helft van de kuur gaat,ik moet om de 6wk remicade dus bij week 3 kan ik voor een tattoo

overleg eerst ff met je Arts anders

gr Dennis,

• tecko

Ik heb degene die onze dochter tattoo-eerd een berichtje gesturd mar geen reactie gekregen. Vanmiddag het er met onze dochter over gehad en ze gaf het advies om een goede shop te zoeken en de tattoo op dezelfde manier te behandelen als je dat zou doen met een schaafwond of een ander wondje. Daarbij goed op de hygiene van de shop letten.

gr. Marja

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb even gegoogled, en niets anders dan positieve verhalen gevonden met name in België waar de hygiëne criteria zeker niet lager liggen dan bij ons. En verder lees je veel verhalen in het Engels. Wel lees je wat verhalen over slechteren wondgenezing. Zo'n tattoo moet je vaak in het begin goed insmeren om hem soepel te houden, het lijkt me belangrijk zeker als je bijvoorbeeld prednison gebruikt en een dunne huid hebt om dit goed te doen en hierin niet laks te zijn.

In sommige shops moet je een afstands verklaring tekenen van de GGD voor het geval er wat mis gaat omdat je dergelijke medicijnen gebruikt.

Toch zeg ik, altijd even overleggen met de reumatoloog, jouw dosering is niet die van een ander, maar waarschijnlijk gaat het dus met de juiste (wond)verzorging prima.

Groetjes Marieke (beheerder)

• ingrid

Ik heb drie jaar geleden een tatoo laten zetten en gebruikte toen humira. Ben eigenlijk zonder aan

mijn medicatie te denken naar de tatoo shop gegaan. Is helemaal goed gegaan, geen problemen

mee gehad.

Ga waarschijnlijk dit jaar nog een laten zetten en gebruik nu Cimzia. Doe het gewoon. Ik denk als

je het goed in de gaten houdt (geen infecties enzo) dat het geen probleem moet zijn. Succes ermee!