Rechten m.b.t. vakantie & ziekmelden

• Jopie1982

Bijna een jaar geleden al heb ik een vakantie aangevraagd voor september, drie weken zomervakantie.

In de tussentijd ben ik ziek geworden (toen mijn vakantie al lang goed gekeurd was).

Ik ben dus ook officieel ziekgemeld voor ongeveer 60%.

Weet iemand hoe dit zit met de vakantie uren.

Ik heb dus voor 120 uur verlof aangevraagd (3x40 uur).

Maar is het nu ook zo dat, dat minder wordt omdat ik ziek gemeld sta??

Want ik heb straks wel vakantie, maar heb er totaal niets aan.

Moet sowieso twee keer per week naar revalidatie en voor de rest ben ik zo moe dat ik totaal niets kan.

Vind het moeilijk dit aan te kaarten bij mijn werkgeven, want dit heeft twee jaar geleden ook al heeeeel veel problemen opgeleverd, maar toen was

ik echt full-time ziek, en kon ook echt niets.

Nu ligt dat wat anders.

Iemand enig idee wat mijn rechten hier in zijn???

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Tegenwoordig neem je ook in je ziekteperioden vakantieuren op hoe zuur ook in dit geval voor jou. Je kunt er dus alleen voor kiezen geen vakantie op te nemen en door te werken 60%. Je kunt natuurlijk ook je meer ziek melden en geen vakantie nemen. Als ik jou zo hoor (lees) klinkt dat niet onverstandig, ook niet met het oog op een eventuele keuring in de toekomst en de manier waarop je je aan het overbelasten bent. Het moet mogelijk zijn bij een goede arbodienst aan te geven dat het je allemaal teveel wordt. Jammer dan voor de ongeduldige baas, die gaat daar niet over.

Je kunt ook je rust nemen door toch vakantie te nemen en dan die dagen kwijt te zijn want je krijgt in tegenstelling tot vroeger ook gewoon vakantiedagen tijdens je ziektewet periode. Dit is pas sinds dit jaar veranderd.

Mocht je de arbeidsrecht artikelen die hier over gaan willen lezen dan kan ik je die lezen. Ik heb daar informatie over dankzij mijn werk. Mail me dan maar even

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Overigens gingen de rechtszaken bij mijn ex werkgever vooral over vakantiedagen…blijft dus altijd een heikel iets, maar met die nieuwe regelgeving gaat het hopelijk iets beter…