Beste Elizabeth,
Ik weet natuurlijk niet de rden dat je de mtx over 2 keer verdeeld. Doe je dat na de ervaring dat 10 mg in 1 keer nog meer klachten geeft? Zo niet dan kun je proberen 1 keer 10 mg te nemen, dan heb je ook korter last van je bijwerkingen. Ook mijn ervaring is dat de bijwerkingen steeds minder worden.
Overigens heb ik op de mtx dag altijd grote behoefte aan gebakken ei met spek en die eet ik dan ook meestal.
Wat ik wel doe, overigens al aangewend om dit elke dag te doen, na het innemen 's ochtends van medicijnen 2 glazen water erbij drinken en bij het ontbijt dat er op volgt ook nog een glas water naast de 2 koppen koffie/thee. Op die manier worden de medicijnen snel vervoerd door je lichaam.
Overigens, als je 2 keer op een dag de mtx neemt let er dan wel op dat er 24 uur na de tweede keer de foliumzuur wordt geslikt. Dus niet 24 uur na de eerste keer want dan doet de mtx zijn werk minder.
Ik heb begrepen dat inmiddels is gebleken dat je beter 1 keer in de week foliumzuur (5 mg) kunt nemen dan 6 dagen 0,5 mg.
Sterkte,
Famke