MTX medicijnen

• elizabeth.a123@hotmail.com

Mijn naam is adrie.

Ik neem 10 MTX in van 2,5mg en na 24 uur de foliumzuur de MTX verdeel ik over de dag 2x5 in.

Maar ik krijg daar altijd een volgevoel bij dat ik mijn helemaal vol geeten heb en slaperig van dat heb ik 2dagen lang.

Mijn vraag is zijn er ook mensen die dat ook hebben en dat dit er bij hoord.

• Jopie1982

Absoluut herkenbaar. Ik spuit 30 mg en ben er sowieso altijd ziek van.

Terwijl ik toch ook 6 keer per week foliumzuur slik.

Verder ook heel erg misselijk, dat is wellicht jouw volle gevoel, maar je kunt wel verschillende dingen proberen omdat te voorkomen.

Na het eten spuiten bijvoorbeeld. Maar voor iedereen is het weer anders, dus veel uitproberen.

Zijn helaas compleet normale klachten.

Sterkte ermee.

• hvh

Hoi Adrie,

Welkom op het forum!

In het begin had er ik ook heel veel last van (gebruik het nu inmiddels 5,5 jaar en het is bij mij minder geworden) vooral het slaapgevoel. Soms zat ik ergens en dan moest ik gewoon even liggen slapen anders kreeg ik gewoon een paniek aanval. Ik kreeg ook wat andere bijwerkingen (zoals blaren in me mond en een dikke tong) ik ben nu 6 x per week folium zuur gaan gebruiken dat heeft bij mij echt geholpen veel bijwerkingen op te lossen!

Succes!

Groet

• famke

Beste Elizabeth,

Ik weet natuurlijk niet de rden dat je de mtx over 2 keer verdeeld. Doe je dat na de ervaring dat 10 mg in 1 keer nog meer klachten geeft? Zo niet dan kun je proberen 1 keer 10 mg te nemen, dan heb je ook korter last van je bijwerkingen. Ook mijn ervaring is dat de bijwerkingen steeds minder worden.

Overigens heb ik op de mtx dag altijd grote behoefte aan gebakken ei met spek en die eet ik dan ook meestal.

Wat ik wel doe, overigens al aangewend om dit elke dag te doen, na het innemen 's ochtends van medicijnen 2 glazen water erbij drinken en bij het ontbijt dat er op volgt ook nog een glas water naast de 2 koppen koffie/thee. Op die manier worden de medicijnen snel vervoerd door je lichaam.

Overigens, als je 2 keer op een dag de mtx neemt let er dan wel op dat er 24 uur na de tweede keer de foliumzuur wordt geslikt. Dus niet 24 uur na de eerste keer want dan doet de mtx zijn werk minder.

Ik heb begrepen dat inmiddels is gebleken dat je beter 1 keer in de week foliumzuur (5 mg) kunt nemen dan 6 dagen 0,5 mg.

Sterkte,

Famke

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Volgens mij gaat het om 10x2,5 dus 25 mg mtx (geen 10mg). Nog steeds een hoeveelheid die je ook in een keer zou kunnen slikken. Vaak is spuiten wel een optie om de bijwerkigen te verminderen maar dat moet je willen?

Foliumzuur wordt in veel verschillende doseringen voor geschreven. Je hebt minimaal een aanvulling nodig maar veel artsen schrijven als je last van bijwerkingen hebt extra voor omdat dat geen kwaad kan en wel helpt soms.

Zelf neem ik de dag na de mtx en dan nog twee dagen later (op ma en wo en ik spuit op zo) Foliumzuur.

Groetjes Marieke

Hoi marieke ik neem 10x 2,5 mg in ik deed het eerst in ene keer maar daar kreeg ik ook de klachten van daarom heb ik verdeeld in 2x5 maar de klachten blijven

hetzelfde.

En neem 2x foliumzuur in van 5mg 1x dag na MTX andere na 2 dagen.

Ik denk dat ook dat spuiten minder klachten geeft wand de tabletten gaan eerst na de maag had jij ook de klachten van de tabletten?

Ik slik ook 2x per dag 2sulfasalazine en 2x per dag 1 plaquenil.

Groetjes adrie

Hallo famke bedankt voor de reactie ik nam eerst de 10x mtx van 2,5 mg is 25 mg in 1x gelijk doen kreeg ik deklachten.

Toen heb ik het in 2x5 per dag gedaan maar dat maakt niks uit de klachten blijven.

groetjes adrie

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Meestal geeft spuiten minder klachten. Ik heb inderdaad zoals de meesten hier eerst geslikt en ben toen gaan spuiten maar vond de bijwerkingen met 25 mg en plaquenil en Arava zo ondraaglijk dat ik terug ben gegaan naar 10 mg. Eigenlijk vind ik alles boven 15 mg mtx ondraaglijk.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nog maar 48 kilo weeg dus wat dat betreft niks bij te zetten heb. En in mijn bloedspiegel is de mtx meteen heel hoog. Ben zeg maar formaatje kind als het gaat om medicijndoseringen. Mijn dochter van 11 is al net zo groot als ik.

Groetjes Marieke