Wat een moeilijk dilemma…… Ik zat in een andere situatie, maar kan me de afweging wel voorstellen.
Ik kreeg AP toen ik 33 was en mijn dochters waren 3 en 4 jaar oud.
Eerlijk gezegd weet ik het eigenlijk niet meer hoe ik het allemaal gedaan heb, omdat je dan alleen maar bezig bent met ‘overleven’
Ik denk dat ik het gered heb op ‘eigen kracht’ , veel liefde van mijn meiden en mijn man en mijn voordeel was dat ik in de wao zat,dus ik kon mijn tijd indelen zoals ik wilde.
Neem niet weg dat het heel zwaar is.
Na de geboorte van mijn 2de dochter hebben mijn man en ik ook uitgebreid gesproken over eventueel nog een kindje, maar het feit dat de ziekte chronisch progressief is en ik moest stoppen met de mtx heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik weet dat dit misschien niet te vergelijken is, want ik had al 2 mooie meiden. Ik wilde geen kindje op de wereld zetten waar ik niet zelf voor kon zorgen.
Ik las ook dat men erover na moet denken of je je kindje dit wel 'aan wilt doen" ??? Niemand is schoon van verdrietige gebeurtenissen in zijn/haar leven. Ik denk zelfs dat , door de reuma, ik een intensere band heb met mijn kinderen. Ze hebben me geholpen om door moeilijke tijden te komen, zonder dat ik ze belasten met mijn pijn en verdriet.
Vooral mijn oudste dochter voelde zich verantwoordelijk voor me, maar ik heb altijd gezegd,toen ze heel klein was, dat mama groot is en
heel goed voor zichzelf kan zorgen en dat als ik hulp nodig heb ,ik het haar vraag en dat werkte heel goed.
Waar ik vooral mee om moest leren gaan is het schuldgevoel dat ik niet alles kan/kon doen met mijn meiden, maar binnen mijn mogelijkheden heb ik veel aandacht en liefde kunnen geven.
Nu achteraf terugkijkend , mijn meiden zijn inmiddels 15 en 14…, heb ik een rijkdom. Mijn meiden zijn, misschien wel mede doordat ik ziek ben, mooie zelfstandige mensen geworden.
Ik wens je alle sterkte met deze beslissing !!!
Groetjes
Sandra