Column 2 Rijden met een geel stickertje?

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

af en toe schrijf ik een column voor de supportbeurs.

Hier kun je de tweede lezen, hij gaat over het rijden onder invloed van medicijnen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Marieke

• Pepe

Precies, soms is de kwaal inderdaad erger dan het middel….

• Gera van Remmen-Keuten

Grinniken, dat is mijn spontane reactie. Marieke gaat op een diep doordachte en betrokken manier de confrontatie aan; bijna bij de duivel te biecht!

Ik sta achter haar en voel verwantschap omdat ik eveneens behoor tot mensen met een beperking.

Verminderd reactievermogen ten gevolge van medicijnen met een gele sticker. Wetenschappelijk bewezen, maar in de praktijk zo subjectief als er soorten mensen zijn. Niemand is in staat het reactievermogen in de praktijk wetenschappelijk te bewijzen. Ik kruip veel liever naast Marieke , een chemisch bommetje , in de auto, dan bij mijn eigen echtgenoot bij wijze van spreken, die zich kwaad maakt, opwindt over rijgedrag van medeweggebruikers of panisch reageert op mijn schrikgedrag als slechtziende. Over concentratie gesproken !

Marieke is alert, een intelligente , wakkere meid met groot verantwoordelijkheidsgevoel en een hoge mate van besluitvaardigheid en doortastendheid. Stuk voor stuk eigenschappen die rijvaardigheid optimaliseren. Nog nooit heb ik in haar een suf gevalletje meegemaakt. Zij heeft blijkbaar kwaliteiten ontwikkeld waar menig automobilist jaloers op is. En vlak ook de doordachte aanpassingen in haar auto niet uit. Die verhogen haar welbevinden en handigheid, die de rijvaardigheid ten goede komt.

Ik ,als “slechtziende” (volgens de computerberekening bij de oogarts 20 % ) kijk met mijn hart, verstand, geheugen, wilskracht, wakkerte en ook een beetje met mijn ogen, zodat mijn handicap niet opvalt; kortom ik ben niet gehandicapt, maar functioneer als ieder ander. Ik draag het stickertje ‘ slechtziend’. Maar je moest eens weten hoe goed ik ‘zie’; een en al oog ! Je moest eens weten hoe WAKKER dat behangen Marieke vol gele stickertjes is. Neem haar rijbewijs niet af, want dan wordt ze pas een mens met beperkingen of een bedreiging voor de maatschappij.

Gera