sulfasalazine

• sandrab

Na ruim een half jaar Arava, ben ik,naast de arava, vorige week begonnen met sulfasalazine. De arava werkt niet , dus nu sasp erbij.

Vorige week begonnen met 1 per dag en nu 2 per dag. (over week 3 per dag en dan week later 4 per dag)

Ik merk dat ik een heel raar gevoel in mijn hoofd heb. Ik voel me zoooo niet fit. Heb geen koorts, maar wel constant het gevoel dat er een verkoudheid aan zit te komen.

Daarnaast heb ik de hele dag een leeg gevoel in mijn maag.

Herkend iemand deze verschijnselen en zo ja , trokken die dan ook weer weg na een aantal weken gebruik van sulfasalazine?

bvd Sandra

• christine

Hoi,

Ik slik al een paar jaar sulfasalazine en in het begin merkte ik wat bijwerkingen betreft niet veel.

De laatste maanden heb ik ook het gevoel dat mijn hoofd vol watten zit, en het is net of ik verkouden wordt.

Heb dit al aan gekaart bij de reumatoloog maar helemaal duidelijk werd het niet dat het aan de sulfa zou liggen.

Ik herken je verhaal wel.

Soms is het even weg maar soms niet en ik vind ook dat ik dover aan het worden ben, maar of dat daarvan komt???

Misschien gaat het bij jou op den duur wel over, en anders effe bellen met de reumaverpleegkundige?

groeten

• Janneke

Hoi Sandra,

Ik heb het vorige jaar een paar maanden gebruikt en herken je klachten ook. Had daarnaast ook veel last van mijn darmen. Misschien helpt het om nog rustiger op te bouwen maar dat zou ik zeker even overleggen met de reumaconsulent. Bij mij was het de eerste keer te snel opgebouwd. Na even gestopt te zijn ben ik langzamer gaan opbouwen en toen waren de klachten een stuk minder alhoewel ik het nooit fijn spul heb gevonden. Werkte bij mij uiteindelijk niet.

Groet,

Janneke

• chantal

ik heb vorig jaar ook sulfa geslikt en kreeg ondanks langzaam opbouwen toch dezelfde klachten die jij ook hebt. Heb het er toen met mij reumatoloog over gehad en heb uiteindelijk moeten stoppen gezien het mij belemmerde in mijn dagelijks funcioneren. Als je twijfeld zou ik naar de reumatoloog bellen.

Heel veel sterkte

groetjes chantal

• sandrab

ik ga zo ook bellen. Ik heb hier zo'n hekel aan…… ik had vanmorgen koorts, dus het moet nu wel. Ik heb de afgelopen dagen ook 16 uur per dag geslapen, dus iets is er niet goed

en het kan bijna geen toeval zijn……

Voel me ook zo beroerd…

wordt vervolgd

gr. sandra

• sandrabr

Ik heb een telefoontje van reumatologie gehad en idd mijn witte bloedlichaampjes waren gedaald. Het is moeilijk te zeggen of ik toch al iets onder de leden had of dat het aan de sasp ligt… Ik vind het wel heel toevallig.

dus nu meteen stoppen met sulfasalazine, volgende week weer bloed prikken en dan vrijdag word ik weer gebeld.

Ik voel me nog niet veel beter. Ontzettend wattenhoofd en veeeeel slapen. Koorts is gelukkig weg, maar voel me echt beroerd…. Hopelijk gaat het komende dagen beter.

gr. sandra

• Tineke

Hallo,

ik gebruik Sulfasalazine. Ik moest ook net zo beginnen met 1, week later 2 enz. Maar ik kon er niet tegen. Ik werd werkelijk zo depressief als een deur. En voelde me totaal niet goed. Ben er toen mee gestopt. De reumatoloog wilde graag dat ik het nog eens ging proberen. De volgende keer net zo weer. Nu slik ik er 1 per dag en daar voel ik me goed bij.

• hvh

Hoi Sandrab,

Ik heb een tijdje sulfa gebruikt en ik ben er echt doodziek van geweest. Ik kon op een gegeven moment alleen nog maar overgeven en op bed liggen. Toen ik dit aan mijn arts melde moest ik ook direct stoppen. Die verschijnselen kwamen niet van de een op de andere dag (ik heb het zeker een half jaar gebruikt voor dat ik zo beroerd werd). Of het in jouw geval ook zo zal verlopen kan ik niet zeggen maar het is wel iets om even bedachtzaam op te zijn!

Sterkte!

• sandrab

ik ben inmiddels gestop. heb het bijna 3 weken gebruikt en ik veranderde met de dag. Het heeft nog 2 weken geduurd voor ik me weer beetje fit voelde.

Nu dus weer alleen arava. Eind augustus afspraak reumatoloog, dus maar weer opnieuw bespreken.

Nu bewust even rust. Geen nieuwe medicatie, fysio en andere verplichtingen. Heerlijk even genieten van de zomervakantie……

gr. sandra

• anke

Hallo,

In eerste instantie ben ik met mtx in opbouwende fase gestart. ( 25mg)

Wegens onvoldoende effectiviteit sulfasalazine toegevoegd, was hier erg misselijk van, echter nadien leverproefstoornissen.

Moest dan ook stoppen met sulfasalazine en daarvoor in de plaats gebruik ik humira.

groet Anke.