Heb ik ap?

• hanna

Hoi hoi,

Ik ben 30 jaar en door mn huisarts doorverwezen naar reumatoloog om te kijken of ik misschien ap heb. Moet alleen 6 weken wachten.

Kunnen jullie mij helpen. Wat denken jullie hiervan?

Heb al heel lang flink last van rug (bovenin en tussen schouderbladen) en si- gewricht.

Op mijn 18de is er een scoliose geconstateerd.

Ik heb altijd dus de klachten daarop afgeschoven.

Voel me nooit fit. Altijd moe, hoe langer ik uitslaap hoe meer last. Pijn in rug/schouderbladen, boven in mn rug voelt het alsof ik wat moeite heb met ademen. Of er niet genoeg ruimte is.

Heb sinds klein jaar last van handen. Met name pink en ringvinger. Pijn is niet precies op1 plek. Voelt alsof ik minder kracht heb. Stijf. Kan moeilijker vaatdoek uitwringen. Met autorijden wordt het sturen na poosje vervelend.

Alsof ik er geen kracht voor heb. Die houding voelt dan niet meer fijn.

Zoals ik al zei schoof ik het altijd op scoliose.

Nu is er alleen pas psoriasis ontstaan op mijn hoofhuid en oren. Mijn overgrootvader had dit ook heel erg en ook reuma.

Hierdoor stuurt ze me nu dus door naar reumatoloog. De combinatie.

Heb niet duidelijk zwellingen ofzo.

Wat denken jullie? Zou het mogelijk zijn dat ik ap heb. Herkenen jullie dit?

• hvh

Hoi Hanna,

Het is voor ons heel moeilijk om te zeggen maar ik denk wel dat omdat er ook Psoriasis is geconstateerd het wel belangrijk is dat er naar gekeken word. Maar het hoeft natuurlijk niet met elkaar in verband te staan. Het is een lastige ziekte om vast te stellen omdat er niets in het bloed te vinden is en reumatische klachten en de psoriasis niet beide aanwezig hoeft te zijn. Ik heb het zelf ook en bij mij is er een aantal jaren over overheen gegaan voor de uiteindelijke diagnose AP. Welk kan ik je als advies mee geven laat je niet met een kluitje het riet in sturen. Jij kent je lichaam het best en als jij je niet serieus genomen voelt door de reumatoloog of een 2nd opinion wilt neem het eigen heft in handen! Heel veel succes!

Groet

• Hanna

Dank je wel Sabine.

Zal ik zeker onthouden!

Ja is heel lastig.

Zijn er mensen die deze klachten herkennen?

• Marieke (Beheerder)

Hoi Hanna,

Ik denk dat het te weinig is om echt te zeggen of het te herkennen is. Tja, de meeste reumapatiënten hebben wel pijn in hun vingers.. Maar wat voor pijn is het, dat zal de reumatoloog je ook vragen, brandend, stekend, scherp, fel, vlak, pulserend, de hele tijd hetzelfde of golvend? Die houding in de auto, waarom wordt die verevelend? Ik denk dat je meer moet beschrijven wil iemand kunnen zeggen of hij het herkend maar ik denk dat je bovenal naar een reumatoloog moet. Het is vaak wel zo dat als er geen ontstekingen zichtbaar zijn (al zou het maar heel minimaal zijn) het moeilijk zijn om een diagnose te stellen. Maar reumadiagnoses duren vaak jaren.

Zoals mijn reumatoloog zei deze week: “vaak is het werken met een diagnose en blijkt na jaren dat er steeds meer puzzelstukjes op hun plek vallen en kom je tot een definitieve conclusie, maar dat duurt vaak heel lang”.

Waarschijnlijk zal de reumatoloog je handen bekijken, misschien nog andere gewrichten. Eventueel foto's maken. Waarschijnlijk bloedonderzoek doen en dan kijken of hij een conclusie kan trekken.

Groetjes Marieke (beheerder)

• hanna

Hoi Marieke,

Bedankt voor je antwoord. Snap dat het moeilijk is. Zelf voor reumatoloog al moeilijk.

Maar moet nog zolang wacht en wil zo graag antwoorden vandaar mijn vraag.

Zo moeilijk uit leggen.

In vingers is soort spierpijn, blauw van binnen, stijf gevoel.

Dat maakt het sturen ook vervelend omdat het een zelfde houding is. Stijf met kramp gevoel. Beetje sintelen.

Het is er altijd wel wat maar golvend. De ene keer erger dan andere keer.

Nu ik op ga letten merk ik meer dingen. Nooit opgevallen omdat ik het gewend ben.

Knieeen kraken altijd als ik er door zak en met opstaan lijkt het of je vocht hoor ofzo.

Grote tenen doen in winter regelmatig erg pijn maar ene is gebroken geweest en andere recht gezet op 16de omdat hij krom groeide. Altijd daar op geschoven.

Kaken kraken/klappen altijd.

Rug, nek, schouderbladen en bekken echt veel pijn van. Handen erg vervelnd. Niet heel erg pijn.

Ga maar rustig wachten op 5 juni.

In ieder geval erg bedankt,

Jij ook veel succes met alles,

Groetjes hanna