Apothekers

• meisje1989

Kom ik vandaag bij de apotheek om ibuprofen 400mg te halen. Ik heb namelijk 800retard van mijn reumatoloog gekregen maar ik wil mijn best gaan doen om af te bouwen van pijnmedicatie voor zover mogelijk. Ik vind het zo rot om afhankelijk te zijn van al die pillen.

Ik vraag om ibuprofen 400mg, ze legt het op de toonbank, kijkt in haar computer en begint een zeer vaag verhaal van: o, ik zie hier dat je methotrexaat gebruikt? dus ik: ja klopt. Hoeveel gebruik je? ik: 20 mg.

apotheker: je kunt dan beter geen ibuprofen gebruiken he? ik: huh? daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Ze begon belerend te praten over dat ibuprofen de toxiciteit van methotrexaat kan verhogen en dat dat niet gezond voor je is. ik vond het maar een vaag verhaal maar voelde me wel meteen een stuk rotter. Dat ik mijn lichaam een beetje aan het verknallen ben met al die medicatie weet ik ook wel, ik weet ook wel dat het niet goed voor je is, maar ik moet die middelen nou eenmaal gebruiken om te functioneren. Om me nou zo ongevraagd met mijn neus op de feiten te drukken is toch niet nodig. Ik kan helaas niet zonder die middelen, als er iemand is die dat graag zou willen dan ben ik het wel (en met mij vele anderen met reuma).

Ze bleef maar doorgaan over dat het niet goed voor me was. Toen ik zei: maar mijn reumatoloog geeft me 800mg ibuprofen. ik wil nu zelf afbouwen naar 400mg. toen zei ze: ooo, is het via je reumatoloog? Nee maar dan is het goed. (Einde gesprek.)

What the f….??

Sorry jongens, ben geirriteerd en wou het even kwijt. Had even zin om te bitchen, hope you don't mind

• lia

Hallo

De apothekers hebben een zgn. alarmsysteem in de computer, dit is in veel gevallen een goed middel. Zelf heb ik bijna 5 jaar MTX gespoten, maar daarnaast kreeg

ik Naproxen, een ontstekingsremmende pijnstiller, Prednison en (tijdelijk) Arava.Uiteraard met maagbeschermers.

Ik zou toch maar naar het advies van de apotheek luisteren.. en inderdaad al die chemische troep die wij moeten spuiten en slikken is een aanslag op ons lichaam.

Ik moest op een gegeven moment stoppen met de MTX omdat lever- en nierfuncties werden aangetast. Dus regelmatig bloed laten prikken!

Maar na al die jaren is gelukkig de RA niet meer actief, en daar zorgt die MTX, etc. dan weer voor.

Zelf ga ik ook naar een klassiek homeopaat, en nu nagenoeg geen pijnstillers meer nodig!

Wij bllijven uiteindelijk baas over ons eigen lichaam, en wanneer bijwerkingen niet goed of teveel zijn dan weigerde ik gewoonweg.(vb. Arava zo veel last van bijwerkingen)

Zelf surfen op het net naar medicatie bijsluiters ook een tip.

Sterkte!

• aletta

maar dan zou ik ook altijd even contact opnemen met de reumaconsulent. De reumatoloog schrijft niet voor niets deze combinatie voor namelijk. En het is NOOIT verstandig om zelf maar te besluiten minder te gaan slikken. Soms kan dat zelfs schadelijker zijn!

En een pijnstillertje… tja dat is wel het minst schadelijke medicijn dat ik in mijn reumaloopbaan van 15 jaar heb geslikt hoor. Vergeet niet dat bijv naproxen ook een ontstekingsremmende werking heeft. Het is dus niet alleen maar pijnstilling waarom je het slikt.

• Jopie1982

Ik heb dit ook altijd, ik gebruik MTX 30mg en acoxia 90 of 120 mg en die mag je ook niet samen slikken…..

……behalve als het via de reumatoloog gaat.

Zelf vind ik het persoonlijk wel goed en een prettig idee. Soms zie ik door de bomen het bos ook niet meer met

al die medicijnen en dan is het prettig dat die mensen er soms nog een opmerking over maken.

• meisje1989

als ze dan vraagt: die ibuprofen, krijgt u dat ook voorgeschreven via uw reumatoloog? en ik zeg ‘ja’, dan is het al opgelost. Hoeft ze niet haar hele belerende babbel te houden over hoe ongezond die middelen allemaal zijn waardoor ik een rotgevoel krijg.

Ik moest laatst ook een anti-schimmel middel hebben voor een paar dagen, en toen begon ze over een zéér ernstige (zei ze letterlijk) interactie tussen dat middel en omeprazol (ze keek er ook heel ernstig bij en keek me daarna zwijgend aan, alsof het nog tot me moest doordringen). Toen ik verder vroeg kwam eruit: ja.. nou ja.. als je dat anti-schimmel middel neemt dan kan de omeprazol (maagbeschermer) wat minder werken..

Dat is toch geen zéér ernstige interactie?!? Dan moet je zeggen: ‘de omeprazol kan wel iets minder goed zijn werk doen als u het anti-schimmel middel gebruikt, dus ik wil u adviseren om de 3 dagen dat u het gebruikt het liefst geen ibuprofen maar bijvoorbeeld paracetamol te slikken’.

• Marieke (Beheerder)

Hoi meisje,

In alle bijsluiters van ontstekingsremmers zoals naproxen, diclofenac, ibuprofen en vele andere staat dat je ze niet in combi zou moeten gebruiken met MTX. Alle reumatologen schrijven ze in combi met elkaar voor omdat wij nou eenmaal niet zonder kunnen. De spiegels van beide worden daardoor langer hoger in je bloed omdat de lever er langer over doet het samen af te breken. Daarom krijgen wij dus ook allemaal die maagbeschermers en dergerlijke erbij en je hebt dus meer kans op bijwerkingen.

Groetjes Marieke (beheerder)