Enbrel en vitamines

• miranda1963

Ik zit eraan te denken om extra vitamines te gaan slikken naast de Enbrel. Kan dit icm met Enbrel. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Laatst was ik een paar dagen goed ziek met boven de 39 graden koorts. Dagelijks neem ik ook Yakult voor de weerstand, maar eigenlijk wil ik ook dagelijks vitamines gaan gebruiken om mijn weerstand een beetje op te peppen. Mijn moeder heeft nu een aantal Remicade infusen gehad en moet over op de Humira voor haar ziekte van Crohn. Nu is ze doodziek en belandde vandaag bijna in het ziekenhuis met een verdenking op longontsteking. Gelukkig mocht ze toch thuis uitzieken met bloedverdunners en antibiotica. Dat heeft me dan toch weer aan het denken gezet. Volgens haar kun je niet zomaar alle vitamines slikken icm met TNF-remmers.

Daarom graag jullie advies. Ik kan natuurlijk ook nog even bellen met de apotheek voor alle zekerheid.

• aletta

Als je verder gezond eet heb je geen extra vitamines nodig.

Ik ben allergisch voor fruit en nog wat dingen waardoor ik vitaminen tekort kom. Ik slik vitamine D vanwege huidklachten (ook op aanraden van de reumatoloog) en dat werkt perfect, een stuk minder eczeem. Ik slik ook een multivitaminen vanwege mijn vitamine C te kort (wat overignes ook door groente eten opgelost kan worden). Ik koop mijn vitaminen bij een natuurvoedingswinkel zodat ik ook alleen maar de vitaminen slik, en geen geur, kleur en smaakstoffen. Ze zijn wat duurder, maar dat heb ik er voor over.