Revalidatiearts

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Donderdag moet ik voor het eerst naar een revalidatiearts… Iemand enig idee wat ik kan verwachten?

Groetjes Marieke

• miranda1963

Helaas geen ervaring mee. Wel met een ergotherapeut.

Mijn vriendin heeft in het verleden een whiplash gehad en is daarvoor naar een revalidatiearts geweest. Omdat ze geen rijbewijs had (rijden voor haar toen helemaal geen optie) ben ik mee geweest. De arts kijkt naar de klachten en/of beperkingen. Daarna wordt er een behandelplan opgesteld. Er wordt gekeken naar wat de mogelijkheden zijn van de revalidatie en tot welk resultaat dit zou kunnen leiden. Tijdens het traject wordt nauwlettend in de gaten gehouden of het doel haalbaar is en of het plan moet worden bijgesteld. Dit alles in samenwerking met een fysiotherapeut, een ergotherpeut, een klinisch psycholoog (indien nodig) en eventueel de behandelend reumatoloog.

Succes!

• aletta

Ik heb zelf een revalidatietraject gedaan voor de reuma

Heb er veel van geleerd, vooral dat ik te eigenwijs ben om naar die mensen daar te luisteren :)

Heel veel over belasting en belastbaarheid. Theoretisch allemaal erg mooi, maar praktisch wat minder (best leuk om ieder uur een kwartier pauze te nemen op je werk bijvoorbeeld, alleen heb je dan wel een probleem bij de gemiddelde werkgever )

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Zo'n behandeltraject heb ik in het begin wel gedaan… Ik denk dat daar eerlijk gezegd qua acceptatie niet meer zoveel te winnen is. De ergo heeft thuis ook alles aangepast en mn huis is verbouwt. Ik heb diverse (cognitieve) therapieën gedaan en heb reuma wel aardig geaccepteerd. Ik begrijp dat ze inderdaad naar mijn ‘lopen’ of beter gezegd niet lopen (rolstoelgebruiker) willen kijken en naar mijn beperkingen en kijken hoe ik dat zoveel mogelijk kan benutten. Gelukkig heb ik de werkgever van de eeuw. Ik heb net een pauze van eh 16 maanden gehad…

Groetjes Marieke

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Vandaag voor het eerst ‘gesport’ eh geoefend in de sportschool onder begeleiding van de fysiotherapeut. Althans voor het eerst sinds ik denk zeven of acht jaar. Na drie minuten deed mijn linkerknie zeer en ik zal jullie de foto's van de knie na afloop besparen… Rood, Dik, Warm! Maar toen hadden we natuurlijk wel langer dan drie minuten geoefend. Toen hadden we 6 oefeningen gehad geloof ik die mijn benen belastten. Ik kon daarna letterlijk niks meer, zelfs niet meer eten zo misselijk was ik van de pijn. Maar goed, volgens de revalidatiearts is dit de enige manier, onder de grens blijven gaat niet lukken. Ben benieuwd hoe ik er morgen aan toe ga zijn…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Pepe

Ik denk dat ze zich vergissen in de mate van pijn die je hebt.

Achteraf zeiden ze tegen mij ook dat het misschien toch wel iets te zwaar was…hou toch eens op, je weet het zelf het beste.

• Jopie1982

Euh….Marieke, ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van, maar echt gezond klinkt dit ook niet.

Het is toch niet de bedoeling dat je de boel gaat overbelasten.

Ik besef heel goed dat je op een gegeven moment over een grens heen moet, maar als ik dan hoor hoe je lichaam daar op heeft gereageerd is dat naar mijn

idee toch iets te heftig hoor.

Blijf je aub naar je eigen gevoel luisteren??

Sterkte!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Vandaag belde de fysiotherapeut, die ik dus al 8 jaar heb. Die was het deels ook wel met jullie eens eh net als ikzelf. Die wilde er eigenlijk op voorhand al niet aan beginnen omdat hij een terugval voorspelde omdat ik al 8 jaar niet stabiel ben. Hij was gefrustreerd met z'n stagiere die me trainde omdat die er geen bal van snapt. Het is een vierdejaars dus hij zou wat moeten weten maar hij leek niet zo goed te begrijpen dat ik een enorme inspanning heb geleverd…. met gevolgen! Hij leek me niet erg in de gaten te houden terwijl hij me 1-op-1 trainde en had een beetje een air over zich alsof het allemaal niet zoveel voorstelde. ‘We doen wat simpele oefeningetjes". Ik heb m na afloop ook gezegd dat hij best mocht kijken ’hoe' ik een oefening doe of loop. Tja, een gemakkelijke patiënt ben ik ook niet voor hem haha.

Donderdag dus nog rustiger aandoen als het dan überhaupt al weer kan maar dan met hulp van m'n eigen fysio. Maar, ik wil het ook niet meteen opgeven want ik wil graag dat het (conditie, kracht) verbeterd. De fysio was het wel met me eens dat we er alleen achter kunnen komen of het haalbaar is door nu heel voorzichtig door te zetten. Verbeterd het niet en blijft alles pijnlijk en dik dan alsnog weer kappen. Kom nu mijn rolstoel bijna niet meer uit en kan geen trap meer op eh af. Ben het wel deels met de revalidatiearts eens, zonder dikke knieën zal ik wel nergens komen want dik zijn ze na elke beweging zo'n beetje dus een bepaalde vorm van overbelasting zal wel nodig zijn.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Vandaag weer ‘gesport’ en nog veeeel rustiger aan gedaan. Wel pijn maar tot nu toe minder als de vorige keer maar wel nog genoeg, Ben benieuwd vooral hoe het morgen uitpakt… Vorige keer werd het vooral na zo'n 48 uur pijnlijk dus ik ben nu benieuwd.