schaatsen

• aletta

Vandaag voor het eerst weer op de schaatsen gestaan. OEI wat viel dat weer tegen, en oei wat was het lekker!!!!

Ik was altijd een fervente toertochtschaatster vroeger. Toen er 3 jaar geleden dan ook weer echt ijs lag hier (zeeland) sprong ik er met mijn neefje (hij moet het immers ook leren) direct op. En kwam tot de pijnlijke conclusie dat ik geen slag meer kon maken met mijn rechtervoet/enkel omdat die nu te erg beschadigd is. Dus mijn mooi leren hoge noren konden aan de wilgen. In overleg met mijn man heb ik toen noren met een skischoen erop gekocht. In de uitverkoop, want ik wilde niet heel veel geld uitgeven om daarna tot de conclusie te komen dat dit nog niet zou gaan.

En… ik kon er weer mee schaatsen. Niet superver, geen toertochten meer, maar wel gewoon lekker met 2 kleine neefjes op de ijsbaan en ze leren schaatsen.

Maar vandaag… mijn enkel was zo dik dat mijn schaats bijna niet dichtging. En oudste neefje (8) schaatst redelijk goed weg, maar jongste neefje (4) vond die enkele ijzers maar niets en wilde vooral goed vastgehouden worden. Wat heb ik een pijn gehad. Als ik gewoon mijn eigen tempo kon schaatsen (= redelijk hard dus) ging het wel goed, maar alles doet nu nog pijn

Zijn er hier nog meer schaatsers? En hebben die nog tips wellicht? want dit is eigenlijk iets dat ik niet wil opgeven, zeker niet voordat die jongens echt kunnen schaatsen zodat we heel misschien nog eens een klein toertochtje samen kunnen doen…

• tecko

Ja ik was een vrij fanatieke schaatster. Dat was zegt al genoeg denk ik. Ik durf het echt niet meer aan. Voor ik de diagnose reuma kreeg heb ik PTD gehad aan mijn rechter voet na een breuk in mijn wreef. Gelukkig was ik na een jaar vrijwel pijnvrij maar het schaatsen heb ik nooit weer op durfen pakken. Nu al helemaal niet meer omdat het binmiddels meer dan 15 jar geleden is dat ik op schaatsen heb gestaan. Ik kan je dus niet van tips voorzien maar begrijp heel goed dat je het graag zo lang mogelijk vol wilt houden. Mij zie je zelden op het ijs want ik vind het nog steeds vreselijk om niet meer te kunnen schaatsen. Bovendien is er de angst voor vallen. Dat heb ik deze week al gedaan na een uitglijer op een bevroren plas hier naast het huis. Ik zag hem over het hoofd door de sneeuw die er op lag.

gr. Marja

• Jopie1982

Hier ook zwaar fanatiek schaatser. Deed het veel op natuurlijkijs, maar ook op de ijsbanen of in Biddinghuizen. Ook toen ik nog reuma had, maar toen gewoon op een lager pitje en meer rust pauzes.

Helaas is het nu veel moeilijker voor mij omdat mijn enkel helemaal in de prak ligt.

Natuurlijk ga ik nu nog naar het ijs en probeer ik een rondje te maken. Enkel helemaal in de tape, brace om en dan vooral evenwicht bewaren.

Maar ik doe echt heel voorzichtig want wil niet nog verder achteruit gaan.

Tips…..tja……moeilijk je moet zelf voelen wat goed en verstandig is, maar je moet ook nog kunnen genieten.

Ik blijf hopen dat ik ooit nog weer eens een paar rondjes kan maken.

• Jopie1982

Ps……wie weet gaat de toch der tochten, 11stedentoch, misschien dit jaar wel door……moeten we daar maar dubbel en dwars van gaan genieten.

• hvh

Schaatsen……dat heb ik al lang niet meer gedaan. Ik had hele mooie knal roze schaatsen (hihi en ik was er trots op) maar die heb ik aan de wilgen gehangen. Ik heb na een minuut of tien zo'n last van mijn enkels en knieeen dat wordt geen succes. Ook zijn de laatste jaren mijn tenen raar gaan staan en raar gaan doen dus ik denk dat niet heel gezellig met mij wordt. En ik ben pas in Heerenveen gaan wonen dus ik maak de schaats/elfstedentocht nu van dichtbij mee hihi

• aletta

Ik hoor net dat we een meeting in Friesland gaan krijgen B)

De pijn in mijn enkel valt nu mee, had erger verwacht. Ik stik wel van de spierpijn in mijn benen. Ik wil wel proberen om nu iedere dag even te schaatsen, wie weet is het ook gewoon wennen he. Ik was gisteren echt niet de enige schaatser die steeds op het bankje plofte om uit te rusten :)

Misschien dat het vanmiddag, zonder kinderen, wat beter gaat. Gewoon een extra pijnstiller erin en wat rondjes draaien… enkel idd goed intapen en lekker rustig aan, ik hoef niet meer superhard, gewoon lekker rechtop … ik wil gewoon kunnen blijven schaatsen (zou je dat overigens met een vastgezetten enkel of enkelprothese nog mogen/kunnen?)

• Janny71

Hallo allemaal,

Hier nog zo een, eigenlijk moet ik het niet doen, maar het bloed

kruipt soms waar het niet heen moet:

ook ik ben even geweest: vrijdag drie kwartier (eerste kwartier: o help waar ben ik aan begonnen?)

daarna ging het goed. 's Avonds wel spierpijn.

Zaterdag gewandeld (minder spierpijn dan met schaatsen daarna).

Zondagmorgen: uitrusten, 's middags eerst poosje op schaats gestaan (met slee met

kleine meid van 2 jaar). Daarna zelf nog half uurtje. Het ging,maar voor mijn lichaam

is het maar goed dat het nu niet meer kan nu het dooit. anderss… had ik niet voor de gevolgen in

gestaan.

Of te wel: genoten en de rest nemen wij op de koop toe. (nog 3 dagen spierpijn waarschijnlijk),

Groetjes,

Janny