hallo allemaal,
ik schrijf deze mail namens mijn moeder, die sinds jaren reuma heeft en nu met het volgende probleem zit:
vanaf het begin slikte ze elke dag 1,5 tablet methotrexaat. daarbij slikt ze 1 ( of 6 tabletten…is een groot verschil, ik weet het, maar ik heb haar daarover wel horen praten…en ze heeft al zo veel moeten slikken in haar leven) tablet prednison 5mg per dag. aangezien mijn moeder als klein kind struma heeft gehad heeft ze ontzettend veel moeite met tabletten slikken. ze krijgt ze wel naar beneden maar zelfs als ze klein gemaakt zijn of opgelost zijn in water, blijft ze dat de hele dag in haar keel voelen.
omdat ze op een bepaald moment zo veel tabletten slikken moest en de klachten hierdoor verergerden, is in overleg met de reumatholoog besloten over te gaan op het spuiten van de medicatie.
hiervoor gebruikt ze - in combinatie met bovengenoemde prednison - 50 mg motoject methotrexaat (oplossing voor injectie) 1 keer per week.
eigenlijk vanaf het begin maar nu steeds erger wordend heeft mijn moeder de bijwerking gekregen, dat ze last heeft van haar gehemelte, tong en tanden.
ze omschrijft het alsof er een aanslag op zit met een vieze smaak.
ze heeft hier dagenlang last van.
ze is ten einde raad, want nu is het zover dat ze van spuit tot spuit last heeft van deze bijwerking en je kunt dus stellen dat ze hiervan 24/7 last heeft en jullie begrijpen dat ze nu vreselijk opziet tegen de volgende injectie.
mijn vraag namens haar is dan ook of iemand deze situatie of zichzelf hierin herkent en wat er gedaan kan worden of waarmee iemand zich heeft kunnen helpen.
elke tip is welkom, want zo is het voor mijn moeder niet meer leuk.
bedankt voor het lezen en jullie reacties!!!!
yvonne