bijwerkingen

• yvonne dohmen

hallo allemaal,

ik schrijf deze mail namens mijn moeder, die sinds jaren reuma heeft en nu met het volgende probleem zit:

vanaf het begin slikte ze elke dag 1,5 tablet methotrexaat. daarbij slikt ze 1 ( of 6 tabletten…is een groot verschil, ik weet het, maar ik heb haar daarover wel horen praten…en ze heeft al zo veel moeten slikken in haar leven) tablet prednison 5mg per dag. aangezien mijn moeder als klein kind struma heeft gehad heeft ze ontzettend veel moeite met tabletten slikken. ze krijgt ze wel naar beneden maar zelfs als ze klein gemaakt zijn of opgelost zijn in water, blijft ze dat de hele dag in haar keel voelen.

omdat ze op een bepaald moment zo veel tabletten slikken moest en de klachten hierdoor verergerden, is in overleg met de reumatholoog besloten over te gaan op het spuiten van de medicatie.

hiervoor gebruikt ze - in combinatie met bovengenoemde prednison - 50 mg motoject methotrexaat (oplossing voor injectie) 1 keer per week.

eigenlijk vanaf het begin maar nu steeds erger wordend heeft mijn moeder de bijwerking gekregen, dat ze last heeft van haar gehemelte, tong en tanden.

ze omschrijft het alsof er een aanslag op zit met een vieze smaak.

ze heeft hier dagenlang last van.

ze is ten einde raad, want nu is het zover dat ze van spuit tot spuit last heeft van deze bijwerking en je kunt dus stellen dat ze hiervan 24/7 last heeft en jullie begrijpen dat ze nu vreselijk opziet tegen de volgende injectie.

mijn vraag namens haar is dan ook of iemand deze situatie of zichzelf hierin herkent en wat er gedaan kan worden of waarmee iemand zich heeft kunnen helpen.

elke tip is welkom, want zo is het voor mijn moeder niet meer leuk.

bedankt voor het lezen en jullie reacties!!!!

yvonne

• Conn

Hoi,

Voor de bijwerkingen slikken de meeste mensen foliumzuur!

Zelf gebruik ik iedere dag foliumzuur behalve op de dag van de injectie!

Misschien een idee voor je moeder??

Sterkte!!

Groetjes Conny

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

neemt ze haar medicijnen met voldoende water. Als ze pijnstillers gebruikt en deze met onvoldoende water inneemt kan dit ook ontstaan door ik geloof een schimmel. Ik zou er toch de dokter nog eens naar laten kijken.

Groetjes Marieke (beheerder)

• Jopie1982

Zelf heb ik ook heel erg problemen gehad met mijn MTX.

Eerst in pil vorm dat was niet te doen, overgeven, overgeven, overgeven en half in coma liggen, niet normaal.

Daarna over gegaan op spuiten, niet veel beter en nog een hoop haar verlies.

Toen idd aan de foliumzuur en ben nu onder behandeling bij een natuur arts en dat is super.

Sindsdien is het veel beter met me en heb ik veel minder last van de bijwerkingen.

Na het spuiten durf ik zelfs af en toe weer eens een ommetje e.d. te maken.

• yvonne dohmen

hallo lieve mensen,

bedankt voor het reageren. ik dacht mijn moeder blij te maken met jullie reactie over foliumzuur, maar wat bleek: ook dat heeft ze al geprobeerd en ze werd zelfs ziek van het foliumzuur, dus daarmee komen we helaas ook niet verder. en genoeg water drinken tijdens en na het slikken van de tabletten deed en doet ze ook.

mijn moeder is wel geïnteresseerd wat de behandeling van de natuurarts inhoudt en wat het voor een natuurarts is. misschien kan zij dan in zuid-limburg ook op zoek gaan naar eenzelfde natuurarts. baat het niet schaadt het niet en eigenlijk is ze ten einde raad, dus ik hoop eigenlijk op een antwoord en wellicht nog wat meer tips.

namens mijn moeder, dank je wel voor het reageren en we zijn benieuwd naar verdere reacties.

groetjes,

yvonne

• yvonne dohmen

bedankt voor je reactie. mijn moeder nam en neemt nog steeds de tabletten met veel water voor en na het innemen in. dat brengt echter geen verlichting.

elke andere suggestie is meer dan welkom.

groetjes,

yvonne

• yvonne dohmen

helaas brengt foliumzuur ook geen verlichting, ze werd er zelfs ziek van.

ze neemt de tabletten ook met voldoende water, dus daar komen we helaas ook niet verder mee.

ze zal wel contact opnemen met de huisarts ivm de suggestie van evt. schimmelinfectie in de mond.

mijn moeder is wel geïnteresseerd in de behandeling van de natuurarts: wat is het voor soort natuurarts en ze zou graag willen weten wat zijn behandelplan is.

wellicht zou mijn moeder in zuid-limburg op zoek kunnen gaan naar zo'n arts in onze omgeving en kijken of voor haar ook een behandelplan opgesteld kan worden.

iedere andere suggestie blijft welkom.

bedankt alvast.

groetjes,

yvonne

• AnnemiekV

Een heel andere insteek,maar is jouw moeder gecontroleerd op B12 tekort?Als je een tekort hiervan hebt,kun je door het gebruik van foliumzuur je extra beroerd gaan voelen.Veel mensen met reuma of andere auto immuunziektes hebben soms ook een B12 tekort namelijk.Als je kijkt op de symptomen daarvan staat er o.a ook bij dat je dus mondproblemen kunt hebben.(en nog een hele rits andere klachten,maar dat kun je even opzoeken)

Een natuurarts zal hier ook naar kijken,maar je kunt dit ook even bij de huisarts opvragen,en misschien is er al 's op geprikt.Mocht er een tekort zijn,hebben injecties wel de voorkeur,en niet tabletten,omdat die moeilijker opgenomen worden namelijk.

Ik heb zelf B12 tekort,en word daar ook voor behandeld,vandaar dat ik even reageer hier.

• Ria

Hallo Yvonne,

Ik gebruik sinds drie maanden MTX en heb ook last van die klachten, op aanraden van een site over medicijninformatie ben ik Cloorhexidine mondspoeling gaan gebruiken en ik kan zeggen dat dit zeer goed helpt. Het wordt niet vergoed, maar ik heb het er graag voor over. De mondspoeling is verkrijgbaar bij de apotheek.

Groetjes Ria