Beter deze actie = geld besteden aan actie tegen het intrekken van fysio en fysiotrainingen voor reumapatienten!
Hoi,
Daar voer ik ook actie tegen. Ik heb net als bij het PGB het ministerie gemaild. Toen ben ik uitgenodigd om te komen praten. Ik kan alleen maar oproepen aan iedereen om dat ook te doen.
Ik val qua PGB waarschijnlijk in de uitzonderingsgroep (veel meer dan tien uur, kan niet in natura verleend worden waarschijnlijk etc.) maar maak me er toch sterk voor. Idem voor fysio … (omdat ik meer mankeer dan alleen reuma).
Let op als de aanbiedingen voor zorgverzekeringen weer komen. Verschillende aanbieders vergoeden fysio in de aanvullende verzekering. Het kan een reden zijn over te stappen (voor mij wel in ieder geval).
Toch is het een leuke quiz van het Reumafonds en is het leuk om een beweegboek te ontvangen. Bewegen ìs belangrijk! Het reumafonds sponsort onze site, zonder hen zou deze site wellicht niet meer in de lucht zijn dus zo'n banner en stukje tekst heeft meer waarde dan het lijkt… Moet er wel af en toe iemand op klikken…
Groetjes Marieke (beheerder)
Yessss ……….allemaal goed !!!
Antwoorden Reuma Beweegquiz!
Beste mevrouw streur,
Hierbij ontvangt u de antwoorden van de quiz. Per antwoord kunt u zien of u deze juist of onjuist beantwoord had.
Vraag 1 juist beantwoord
“Rust en zo weinig mogelijk bewegen” is het beste advies voor mensen met reuma.
Onjuist. Regelmatig bewegen verbetert uw spierkracht, uithoudingsvermogen, lenigheid en geeft u sterke botten. Hierdoor kunt u beter functioneren in het dagelijks leven en verhoogt uw kwaliteit van leven. Andere positieve effecten van bewegen zijn dat de kans op vaatverkalking en hoge bloeddruk afneemt. Ook kan overgewicht verminderen. Al deze effecten zijn voor mensen met reuma van groot belang.
Vraag 2 juist beantwoord
Zwemmen is beter dan wandelen omdat het minder belastend is voor de gewrichten.
Onjuist. Zowel zwemmen als lopen zijn zeer goede manieren om te bewegen omdat ze het lichaam weinig belasten. Ze zijn daarom uitermate geschikt als beweegactiviteit voor mensen met reuma. U kunt de intensiteit waarmee u beweegt goed doseren en de activiteit uitvoeren zo vaak als u wilt.
Vraag 3 juist beantwoord
Door meer te bewegen nemen de klachten bij reuma af en kan het
medicijnverbruik verminderen.
Juist. Door meer te bewegen verminderen veel van de reumaklachten. U bent minder stijf en kan makkelijker bewegen. U krijgt meer uithoudingsvermogen en spierkracht waardoor u activiteiten beter volhoudt. Doordat u minder klachten heeft, kan dit een positieve invloed hebben op het medicijngebruik.
Vraag 4 juist beantwoord
Door beweging slijten de gewrichten, daarom is bewegen met reuma niet verstandig.
Onjuist. Door bewegen worden uw gewrichten juist sterker en soepeler. Uw spieren worden krachtiger en hierdoor worden de gewrichten minder belast. Het is dus juist verstandig om te bewegen als u reuma heeft. Het is wel verstandig om te bewegen onder goede begeleiding van een oefen- of fysiotherapeut.
Vraag 5 juist beantwoord
Voor iedere vorm van reuma is een apart beweegadvies nodig.
Juist. Bijvoorbeeld een beweegadvies voor iemand met de ziekte van Bechterew, artrose of reumatoïde artritis verschilt per ziektebeeld. De ziekte van Bechterew brengt andere klachten met zich mee dan reumatoïde artritis. En artrose heeft ook weer specifieke kenmerken. Daarom is het van belang dat u wordt begeleid door professionals zoals een oefen- of fysiotherapeut.
Vraag 6 juist beantwoord
Bewegen onder begeleiding van een oefen- of fysiotherapeut is verstandig.
Juist. Als u reuma heeft is het belangrijk om naast uw normale activiteiten voldoende in beweging te komen of te blijven. Een oefen- of fysiotherapeut kan aangeven wat bij u de aandachtspunten zijn om op te letten. Daarnaast kan de therapeut u adviseren welke activiteit voor u geschikt is en met u uitproberen of u het leuk vindt.
Vraag 7 juist beantwoord
Iedere dag 10 minuten bewegen is voldoende om je lichaam in conditie te houden.
Onjuist. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen houdt in dat volwassenen minstens 5 dagen per week een half uur per dag matig intensief moeten bewegen. Dus bijvoorbeeld stevig doorfietsen, lopen of andere inspanningen verrichten.
Vraag 8 juist beantwoord
Om een gevulde koek te verbranden moet ik 2 uur wandelen.
Onjuist. Om de energie die in een gevulde koek zit volledig te verbranden moet u 60 minuten wandelen of 35 minuten fietsen of 21 minuten zwemmen.
delen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?