Hoi Annemiek,
bij mij is het ook begonnen met een onsteking aan enkele pezen in mijn arm. De huisarts gaf daar eerst ibuprufen voor maar dat hielp niet voldoende. Deze huisarts (nu met pensioen) was goed in luisteren naar mensen en overleggen. dus toen hij mij vroeg wat ik als vervolgtraject wilde hebben heeft hij mij op mijn verzoek doorverwezen naar de reumatoloog.
Ik was enkele jaren hiervoor al eens bij de dermatoloog geweest omdat mijn huid erg droog begon te worden en er snel kloofjes in mijn handen en voeten kwamen. Zonder dat ik het toen zelf kon zien (nu helaas wel wat duidelijker) gaf hij de diagnose Psoriasis.
Toen ik bij de reumatoloog kwam gaf zij op basis van mijn klachten en een onderzoek van een kwartierje (alle gewrichten en pezen zijn verdraaid) aan dat het duidelijk AP was.
Nu een aantal jaren later begonnen mijn gewrchten vervelender te doen en gaf de reumatologe aan dat ik sterkere medicijnen moest hebben. Ik mocht zelf kiezen of dat een TNF remmer of MTX moest worden. Ik heb voor het laatste gekozen en bij de huige sterkte kan ik prima uit de voeten.
Doordat ik er vroeg bij ben geweest (geluk hebben dus) kan ik nog volledig werken, doe één keer per week een op maat geschreven trainingsprogramma bij de fysio en is de pijn draagbaar. Deze zeurt op de achtergrond en (op een dag zoals vandaag) slik ik soms ibuprofen om de randjes eraf te halen.
Ik wens je sterkte in je vervolgtraject en raad je aan om net zolang te blijven vragen naar het waarom niet totdat je het goede antwoord hebt.
groet Alphons