vergoeding scootmobiel

• Trienke

Hallo

Ik had sinds 2005 een scootmobiel van de gemeente,waar ik geen maandelijkse bijdrage voor hoefde te betalen,nu heb ik sinds kort een nieuwe,wwar ik wel voor moet betalen,wie heeft dat mee gemaakt en wat te doen in deze situatie.

Ben eigenlijk van plan om maandag morgen met de gemeente te gaan bellen,en zeggen breng mij maar weer de oude terug,want die was gratis.

• Marieke (Beheerder)

Hoi Trieneke,

De gemeente mag een eigen bijdrage vragen voor de WMO-voorzieningen die ze levert. Hiervoor gelden geen landelijke normen. Een gemeente mag de hoogte van deze bijdrage zelf vaststellen, al is men wel aan een maximum gebonden. Dit maximum hangt onder andere af van uw inkomen.

Bij het vaststellen van de eigen bijdrage wordt bekeken of u ook al eigen bijdragen betaalt voor andere (WMO of AWBZ) zorgvoorzieningen. Hiermee wordt door het CAK (Centraal Administratiekantoor) rekening gehouden bij de berekening van de eigen bijdrage.

Berekening en inning

De eigen bijdrage wordt berekend en geïnd door het CAK (Centraal Administratiekantoor). Hiervoor vraagt het CAK gegevens op bij de Belastingdienst. Er is op de website van het CAK een rekenprogramma beschikbaar voor het berekenen van de eigen bijdragen.

Op basis van uw persoonlijke situatie wordt door het CAK een zogenaamde maximale periodebijdrage vastgesteld. Deze bijdrage is afhankelijk van uw gezinssituatie, uw leeftijd en uw inkomen. U betaalt per periode (4 weken) nooit meer dan deze maximale periodebijdrage. Ook niet als u heel veel ondersteuning of hulp ontvangt.

Ik heb zelf net een gedeeltelijke verbouwing gehad, een rolstoel, een doucherolstoel etc. Ik betaal dus een keer een bedrag voor al deze voorzieningen samen.

Groetjes Marieke (beheerder)