Hallo allemaal,
Ik ben een 22jarige meid die sinds haar 14e reuma heeft. Artritis Psoriatica om precies te zijn. Ik ben op mijn 14e plotseling erg ziek geworden en de artsen hebben er toen acht maanden over gedaan om me goed ingesteld te krijgen op medicatie. In die acht maanden heb ik in een bed in de woonkamer gelegen, ben ik een grote kaartenverzameling begonnen die ik allemaal aan de muur hing (het waren er uiteindelijk volgens mij wel 200 ) en verzorgden mijn ouders me, want ik kon niet bijster veel. Veel dikke gewrichten en heel erg moe.
Van mijn 15e t/m mijn 20e is de reuma heel goed geweest. Ik kon sporten en bewegen en ik maakte me er weinig zorgen over. Ik ben gaan studeren in amsterdam en ik ben zelfs lid geworden bij een roeivereniging. Een reumapatient bij een roeivereniging, jawel. Dat roeien is zelfs een jaar goed gegaan.
Sinds twee jaar is het echter weer onrustiger geworden, dat was heel rot maar ik kon het nog wel aan. De MTX is verhoogd naar de maximale dosis en ik heb biological spuiten erbij gekregen. Als ik maar voldoende rust zou houden dan zou alles wel weer goed komen dacht ik. Maar in de afgelopen maanden is de reuma zo erg op komen vlammen dat ik weer terug ben verhuisd naar mijn ouders omdat ik niet meer alleen kon wonen. Heel veel gewrichten doen zeer, en ondanks maximale doseringen MTX, Humira injecties en dagelijks 2x800mg Ibuprofen en 6 paracetamol per dag krijg ik de pijn niet onder controle.
Artsen zijn nu bezig om te kijken wat ze verder nog voor me kunnen betekenen, of er een ander middel is wat misschien beter bij me zal werken.
In al die jaren ben ik heel erg koppig geweest, en alles wat te maken had met ‘lotgenoten contact’ en andere reumapatienten daar ben ik heel erg hard van weggelopen. Ik wou namelijk helemaal geen patient zijn en ik wou gewoon doen alsof ik volkomen normaal was en alles kon wat ieder ander ook kon. Ik was echt heel koppig.
Ik merk nu dat ik op ben en dat ik heel graag contact wil met mensen ‘zoals ik’. Bij mensen om me heen die volkomen gezond zijn voel ik me toch vaak niet echt begrepen, want ze weten niet hoe chronisch ziek zijn is. Ik neem ze niks kwalijk, want dat kunnen ze ook simpelweg niet begrijpen want ze hebben het niet, maar ik merk toch dat ik hier vaak sip van word. Daarom heb ik me aangemeld op dit forum.
Ik hoop dat hier mensen zijn die graag berichtjes en ervaringen uitwisselen omdat je, als je chronisch ziek bent, nou eenmaal problemen ondervindt of er af en toe even helemaal doorheen zit. Het heeft even geduurd voordat ik mijn koppigheid opzij heb gezet, maar ik zou het echt heel fijn vinden om hier berichtjes en leuke/minder leuke ervaringen uit te wisselen
Heel veel groetjes van mij. X