MTX en grote OK

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Voor het plaatsen van mijn neurostimulator moet ik een grote OK ondergaan. Ik word ongeveer een week opgenomen daarna. Is iemand bekend wat ik het beste kan doen met de MTX in de tussentijd? Stoppen of niet. De uroloog gaf al aan dat ik waarschijnlijk een Cortisone kuur zou krijgen na de operatie. Probleem is wel dat ik niet weet wanneer ik geopereerd word. Het is een wachtlijst operatie dus ik word opgeroepen, in ieder geval dit jaar nog…

Groetjes Marieke

• Marieke (Beheerder)

Niemand grote operaties met MTX….?

• Jopie1982

“Helaas” kan ik je niet verder helpen. Alleen kleine operatie.

Ik ben toen wel even gestopt, maar was alleen omdat ik zoooooooooooooow beroerd was.

Wat geeft de reumatoloog aan en de chirurg?

Twijfel je aan hun advies?

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

De chirurg geeft aan dat in verband met de slechte wondheling hij liever heeft dat ik stop maar doordat het een wachtlijst operatie is is dat nogal moeilijk, wanneer stop je dan? Hij wil me daarna Cortisone/Prednison geven maar dat is ook niet ideaal en dat heeft mijn reumatoloog vast niet graag gezien de hoeveelheden die ik de laatste tijd al heb gehad.

De reumatoloog heb ik gebeld, de assistente of hij moet nog terugbellen. Normaal hoef je bij kleine ingrepen niet te stoppen… Maar bij zo'n grote OK heb ik dus geen idee…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Jopie1982

Ow balen joh, even afwachten dus. Wel vervelend, maar wel even allen + en - tegen elkaar wegstrepen.

Bij mij was het ook geen moeten hoor, maar was zo ziek en beroerd dat het even niet anders kon.

• tecko

Ik heb vorig jaar een operatie gehad aan mijn lies ivm een verstopte ader. Ik heb toen de week daarvoor geen MTX gehad en ook de week na de operatie niet. Ook de Humira heb ik niet gespoten. Heb in die periode extra pijnstilling in de vorm van Panadol geslikt en het op die manier uit kunnen zingen. Ik heb dit gedaan in overleg met de vaatchirurg en de reumatoloog. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik goed een week over kan slaan dus voor mij was het niet z'on groot punt. Oke meer pijn maar dat was te overbruggen. Verder kan ik je niet helpen met advies.

gr. Marja

• Sacha

Hoi meis,

Zelf hoefde ik met MTX niet te stoppen met een handoperatie die de chirurg een grote operatie vond

en ook de reumatoloog vond het niet nodig, maar….

k'Zou toch nog is je reumatoloog bellen, want als je ook nog prednison krijgt, lijkt mij dubbelop,

maar ……. ik ben geen arts hè.

Niet over 1 nacht ijs gaan meis ff goed inlichtingen inwinnen!!!!

Veel sterkte groet van Sacha

• Joke (moderator)

Hoi Marieke,

Wat noem jij een grote operatie , ik ben wel geopereerd aan mijn

enkel een jaartje of 3 geleden dat was een operatie van ruim

3 uur en ik ben niet met de MTX gestopt mijn reumatologe vertelde

me dat ze me in het ziekenhuis goed in de gaten hielden dit i.v.m.

verminderde weerstand , dus misschien eerder koorts of ontsteking

Maar alles is goed gegaan ik mocht naar 10 dagen weer naar huis.

Wel ben ik voor die tijd gestopt met Arixtra , maar verder niet.

Is mij goed bevallen maar ja ieder persoon is anders natuurlijk

gr Joke

• Roetsie

ik heb verschillende OK's gehad maar ben nooit gestopt met de mtx kreeg wel vaak het advies niet te prikken of te slikken op de ok dag

o.a.grote OK gehad waarbij een stuk long is weggehaald

Ik krijg bij bijna elke OK een stootkuur prednison dit is trouwens meestal nodig als je een onderhoudsdosis prednison hebt of in de afgelopen periode verschillende keren prednison hebt gehad is mij uitgelegd

Je kunt dit trouwens het beste overleggen met je behandelend arts of anesthesist.

groet Roetsie