van mtx naar arava.....

• sandrab

Ik ben er even helemaal klaar mee. Ik heb ongeveer 8 weken geleden besloten te stoppen met mtx spuiten. Dit omdat ik hier iedere week enorm ziek was. De dag van spuiten en 2 dagen erna, was ik erg misselijk en kon ik niets binnenhouden. Ook had ik ook enorme opvlammingen de dag na het spuiten.

Nu ben ik dus begonnen met Arava. Ik slik dit nu bijna 8 weken, maar helaas nog geen resultaat. Juist het tegenovergestelde. Mijn ontstekingswaarden zijn gestegen van 18 naar 35, naar 57 en afgelopen vrijdag zelfs 66. OOk mijn CRP is verhoogd, terwijl dit altijd netjes laag was. Ik kan bijna niet meer op mijn voeten lopen. De boog onder mijn tenen is ontstoken en tot overmaat van ramp zijn mijn hielen helemaal ontstoken en ga ik smorgens achterstevoren of op mijn kont de trap af.

Zo dat heb ik even van me afgeschreven. Heeft iemand ervaring met de overgang van mtx naar arava?

gr. sandra

• Marieke (Beheerder)

Hoi Sandra,

Ik heb Arava gebruikt. Welke dosering heb je? Dit moest bij mij ook bij Arava al snel verhoogd worden. Ook hierbij ben ik al snel weer 10 mg MTX gaan gebruiken, dat vond ik nog net acceptabel min of meer (als je maar genoeg ontstekingen hebt vind je immers alles acceptabel) … Ik hoop voor je dat het snel beter gaat werken maar ik zou toch maar contact opnemen met het RRC want ik denk dat dit te lang duurt, misschien kun je anders wat prednison of zo krijgen ter overbrugging.

Groetjes Marieke (beheerder)

• sandrab

Ik heb het RRC vrijdag gebeld en ik kan maandag al terecht. Waar ik me het meeste zorgen om maak is dat mijn duim begint te knakken en zit regelmatig vast.

Ik twijfel nu aan mijn beslissing, maar mtx was echt geen optie meer. 8 weken geleden heb ik ook een prednison spuit gehad, maar die heeft helemaal niets gedaan. Ik heb niet zo zin om aan de prednison te gaan en dit weer af te moeten gaan bouwen. Ik slik nu 1 keer per dag 20 mgr. arava en 2 diclofenac 75 mgr.

Maandag zal ik eens alles op tafel gooien.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Wat betreft je duim kan ik je een consult bij Dr. De Boer in het CZE of Xpertclinic aanraden.

Hij diagnostiseert en opereert bij duimbasisproblemen bij reuma en is hier beroemd om. Ik ben naar hem doorverwezen toen de gangbare handchirurgen niets meer met m'n pols durfden en hij verzint nog steeds oplossingen. Hij is conservatief in zijn behandeling en dus eerst handtherapie en dus niet meteen snijden, iets wat ik toejuich. Vaak moeten duimbasisproblemen echter wel geopereerd worden. Hij vertelde me dat veel reumapatiënten er te lang mee wachten. Het schijnt een relatief kleine operatie namelijk te zijn met groot plezier. Ik ken zelf enkele patiënten die door hem geopereerd zijn, met zeer goed resultaat.

Groetjes Marieke (beheerder)

• sandrab

Ik ben afgelopen maandag bij physician assistent geweest. Omdat ik mtx geen optie meer vind, heb ik een stootkuur prednison ( in tabletvorm) gekregen. Tevens weer eens fotos laten maken van handen en voeten. Ik ben er niet blij mee, maar hoop dat de pijn nu wat minder gaat worden. Ik moet de eerste 5 dagen 3 pilletjes slikken en dan tot 9 januari, wanneer ik weer nieuwe afspraak heb, 2 per dag.

Ik heb nog nooit geen prednison nodig gehad, dus vind het wel spannend. Het enige wat ik nu merk is dat mijn slaapritme verstoord is. Was vanmorgen om half 5 wakker :((

gr. sandra