Kunstheupen voor een kind

• Paul (moderator)

Kunstheupen voor een kind

Reuma verloopt bij kinderen heel anders dan bij volwassenen. Toch krijgen jong en oud dezelfde

therapie, die veel te wensen overlaat. Hoog tijd voor verandering, vindt medicus Berent Prakken.

Kinderen krijgen nu medicijnen die zijn ontwikkeld voor volwassen patiënten Twee nieuwe heupen

voor een 15-jarige? Zoiets verwacht je bij een stokoude man. Niet bij Olivier Robertson, een derde-

jaars vwo-scholier uit Maastricht. Toch heeft hij net twee nieuwe heupen gekregen. "Mijn oude

waren helemaal versleten“, vertelt hij. ”Dat kon je geen heupen meer noemen."

Olivier heeft jeugdreuma zolang hij zich kan herinneren. Toen hij anderhalf jaar was, sloeg het lot

toe. De jongen werd grieperig en kreeg hoge koorts. Hij kon zijn nek haast niet meer bewegen.

Er volgde een reeks onderzoeken in het ziekenhuis, en toen viel de diagnose.

Lees het hele artikel hier…

• miranda1963

Toen ik in 1993 een elleboogprothese kreeg, ik was toen 29 jaar, lag er bij mij een meisje op de afdeling van 16 jaar. Ook zij heeft twee nieuwe heupen gekregen met een tussenpose van 6 weken voor het revalideren. Vond ik toen ook al heel bijzonder, zo jong. Het is mij dus niet helemaal vreemd dat mensen op heel jonge leeftijd een prothese krijgen. Wel vraag ik me af hoe dit jaren later zich houd. Jonge mensen zullen de gewrichten toch meer belasten lijkt me zo. Hoe lang hebben ze er plezier van en lukt het om ze na jaren te vervangen en hoe vaak kun je vervangen? Dit zijn toch wel behoorlijke dilemma's als je zo jong bent!

• Paul (moderator)

http://www.youtube.com/watch?v=fdvRij-fV60