Griepprik..Ja of Nee??

• Angul44

Vaak hebben reumapatienten door verschillende medicijnen een lagere weerstand dan normaal.

Willen we nog meer “troep” in ons laten spuiten of gaan we toch maar de griepprik halen….

Graag jullie mening hierover…..

Ik weet zelf namelijk niet wat ik moet doen. Vorig jaar wel gehaald, toen had ik Enbrel als medicatie.

Nu net een week daarmee gestopt, vanwege antistoffen en achteruitgang. Ga eerdaags weer beginnen met Cimzia en MTX.

Eerlijk gezegd gun ik mezelf graag even een medicijn “time out”…..

• tecko

Kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Ik heb vorig jaar ook lang nagedacht of ik het wel of niet zou doen maar uiteindelijk toch laten prikken. Heb net een klein uurtje geleden weer de griepprik gehaald. Ik heb er helemaal niet over nagedacht want ik wil voor mezelf het idee hebben dat ik er alles aan doe om mezelf zo gezond mogelijk te krijgen en houden. Zeker ik baal van alle “rommel” die ik her en der in mijn lijf moet stoppen maar ik weet ook dat ik het flink moet bezuren als ik het niet doe.

gr. Marja

• Jopie1982

Ik ga de griepprik heel bewust niet halen, waarom…..inmiddels is medisch bewezen dat de griepprik maar bij een hele kleine groep mensen echt wat doet. Dat zijn mensen met luchtwegproblemen en nog een ziekte (weet even niet meer welke).

Voor verdere andere groepen, zoals mensen met reuma, of oude mensen is het absoluut niet bewezen dat het een gunstig effect heeft.

Zelf gebruik ik o.a. MTX en wat doet MTX, MTX legt je systeem plat.

Super gaaf natuurlijk, want dan krijg je geen onstekingen meer…..maar ook zwaar bagger want je lichaam reageert ook niet meer als er een griepvirus binnenkomt.

Met andere woorden, je afweersysteem doet het daar MTX niet meer, in positieve en in negatieve zin.

Wat doet de griepspuit……die wil een griep na bootsen……..!

Maar dan zijn we toch raar bezig…..want elke keer als ik MTX spuit vertel ik mijn lichaam dat hij niet mag reageren….en met de griepspuit zou ik mezelf dus gewoon een virus inspuiten….terwijl ik op voorhand al weet dat mijn lichaam niet eens kan reageren…..want dat vertel ik hem elke week door te spuiten,……!

Whaaaaaaaaaaaaaaa volgen jullie het nog?? Nou ja lichaam waarschijnlijk niet meer en daarom wil ik geen griepspuit.

Succes met kiezen.

• Angul44

Dat is dus precies mijn probleem, ik ben bang dat als ik dat kleine beetje griepvirus binnen krijg, daar weer super heftig op ga reageren.

Door de medicatie die gebruik merk ik ook niet als ik ontstekingen elders in mijn lichaam heb, pas als ik daar koorts bij krijg, gaan bij mij de alarmbelletjes rinkelen.

Vorig jaar kerst heb ik een ernstige nierinfectie opgelopen, doordat ik in de eerste instantie een blaasontsteking bleek te hebben die ik niet gevoeld, en bemerkt had.

Heb ook vaak last van oorontstekingen, ook deze wordt in de eerste intantie onderdrukt, en dan opeens koorts en dan is het al heel erg…..

Moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik ( denk ik) nooit “echt”de griep heb gehad, wel eens verkouden en keelpijn.

Maar van de andere kant, mijn weerstand is nul, dus misschien toch maar een klein beetje griepvirus oplopen ( inspuiten) dan straks misschien echt de griep krijgen……

Ben er nog niet uit wat te doen…

• tecko

hahahahaha ja ik volg het en zoals jij het omschrijft ga ik toch weer nadenken. Maar goed ik kan nu niet meer terug gezien de bult op mijn arm en een zere spuitplek. Misschien volgend jaar toch weer even in conclaaf. Mijn man zei me gisteravond zo tussen neus en lippen door “was jij daar vorig jaar niet ziek van?” GRRRRRRR had dat even iets eerder gezegd. Nou ja we zien wel hoe het deze keer gaat tot nu toe geen last.

gr. Marja

• Kees

Ik ben pas 64 en behoor tot de doelgroep senioren ( ouderen ).

Met mijn RA tot 62 jaar nooit een oproep gehad. Pas de laatste 2 jaar krijg ik een oproep maar heb er tot nu geen gebruik van gemaakt. Mijn vader is eind 1989 overleden aan hartfalen , met griepprik dus! Nu was dat een extreem jaar waarin 3500 mensen meer dan normaal ( gemiddeld ) jaar zijn overleden vanwege een ernstige groep.

Verleden jaar verwachtte men ook veel sterfgevallen vanwege de mexicaanse griep. Niet dus, veel minder sterfgevallen dan het gemiddelde . Er werd zelfs op griep incidenten “gejaagd” om hoog te schoren op sterfgevallen.

Tja, wat is wijsheid.1. Als je goede ervaringen heb om zonder prik het voorjaar te halen zou ik het niet doen.

2. Als dezelfde ervaring heb met een prik zou ik het wel doen

Maar wie ben ik. Ik hoor bij groep 1.

Kees

• Angul44

Ik heb de afgelopen 3 jaar dus wel de griepprik gehaald, omdat ik de oproep kreeg en dacht, baat het niet dan schaadt het niet. Van de prik zelf weinig last gehad, beetje verkouden ongeveer een weekje.

Maar toen had ik nog niet zulke zware reuma medicatie. De laatste twee jaar, is mijn reuma in sneltrein vaart toegenomen, waardoor ik nu aan de TNF-alfa en MTX zit.

Door de bijwerkingen van deze medicijnen voel ik me vaak, grieperig en beroerd, ben moe….maar heb ( minder) last van ontstekingen.

Het liefst wil ik helemaal geen pillen en/of spuiten meer. Vandaar ook mijn twijfel over de griepprik.

Ik heb tot woensdag om mijn beslissing te nemen, dan heeft mijn huisarts zijn “prikdag”.

• Joke (moderator)

Ik heb hem juist dit jaar maar weer eens gehaald………..waarom

ik weet het niet ???

Maar tot nu toe niks geen last ………..laat ik het afkloppen dan

blijft het misschien zo

gr Joke

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik ben wel ‘gevoelig’ voor griep en als ik het krijg ben ik ook meteen echt twee weken echt ziek. Dus haal ik de griepspuit wel. ik haal m nu zo'n 7 jaar en nooit meer echte griep gehad… Voor mijzelf is daarmee de werking bewezen!

Sommige jaren heb ik er een f twee dagen last van, dit jaar n dag spierpijn dat was het…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Lana

Ja ik haal hem wel , net zoals ieder jaar. Ik gebruik zoveel rotzooi dit kan er ook nog wel bij en ik denk eerlijk gezegd ook dat het wel iets doet.