hms

• miranda1963

Vanmorgen bij de reumatoloog geweest. Wat blijkt, ik heb hms (hypermobiliteitssydroom) naast mijn ra, artrose, jicht en sjogren. Kan er ook nog wel bij.

Nu wordt ik doorgestuurd naar de sportschool voor spierversterkende trainingen. De hms verzoorzaakt ook een groot deel van mijn pijnklachten, zodat ik veel pijnstillers slik. Mijn reumatoloog hoopt door de spieren sterker te krijgen dat ik de pijnstilling kan verminderen. Ook moet ik naar de internist voor onderzoek naar hart- en vaatziekten ook ivm met mijn medicijnen. Was toch wel weer even verwerken na al deze mededelingen. Ik dacht ik sta met 5 minuten weer buiten, maar dat werd toch even een heel ander verhaal. Mijn bezinking was helaas ook weer wat gestegen, dus het rommelt toch een beetje.

Nu zit hier om de hoek een sportschool met een 50+/60+(ik ben 48, maar mijn lichaam en conditie wel een beetje ouder) programma onder leiding van een deskundige theurapeut en ieder in een eigenaangepast tempo. Donderdag maar eens een les gaan kijken of het iets voor mij is. Heb mijn hele leven al reuma en nog nooit een sportschool van binnen gezien haha. Zal mij benieuwen. Ik sta er wel open voor om te bewegen, want ik zwem in een oefengroep iedere week en we hebben zo'n heerlijke franse bulldog aangeschaft waar ik iedere dag meerdere keren mee wandel. Wel kleine stukjes, want zo lang kan ik niet lopen. Hebben jullie ervaring met oefeningen in een sportschool of welke tak van sport dan ook?

• aletta

Ik sport al 4 jaar bij een fysiotherapeut in een soort reumaklasje. Het is oersaai maar het werkt wel.

• Kees

Ook ikzelf heb al sinds mijn 15 de levensjaar RA.

Af en aan ben ik in de laatste 48 jaar naar de fisio geweest. Wat oefeningen en wat massage was meestal de behandeling.

Twee jaar geleden moest ik aan een nieuwe heup.

Naar de sportschool en aan de “martel werktuigen”. En het hielp echt de spieren te versterken. Na de heupoperatie stond ik met het niet geopreerde been zo op.

Ook mijn armspieren hebben er baat bij.

Doen dus, wel in aangepast tempo natuurlijk.

Succes.