uitslag UWV keuring help!!!

• Martin

Hallo,

Kreeg vandaag conclusie/bevindingen binnen van de UWV arts ivm. herkeuring na voorlopig 100% afkeuring AO van UWV. Ik ben al 5 jaar in WGA gedeeltelijk afgekeurd.

Ik werk nog 12 uur per week. Maar door verslechtering lichamelijke klachten kan ik momenteel echt niet meer dan 2 uur werken.

Wel geschrokken. De FML staat vol van de tegenstellingen. Klopt niet.

Vb. de reumatoloog heeft geconcludeerd dat ik blijvende beperking heb rechter arm (artrose nek en re. schouder). Deze arts zegt in FML dat ik 600 keer kan reiken.

Ongelooflijk, ik kan niet reiken al vele jaren niet. Heb RA, FM en polyartrose. Verder heeft de UWV arts bij geen enkele behandelaar info opgevraagd.

Nu word ik a.s. woensdag al opgeroepen voor een gesprek bij de AD van het UWV.

Iemand tips?

Groet Martin

• hvh

Hoi Martin,

Ben je alleen naar de herkeuring gegaan? Ben je lid van de fnv? Mijn tip is neem iemand mee van de bond. Bijna vier jaar geleden toen ik voor mij keuring moest heb ik ook iemand meegenomen van de bond, hij of zij gaat met je mee naar binnen en luistert wat de arts tegen je zegt of aan je vraagt en op het moment dat hij of zij het gesprek zo draait dat ze je onrechtvaardig behandelen grijpen ze in. Daarnaast heb je een twee persoon die het gesprek heeft gevolgd en als getuige kan fungeren als net als bij jou tegenstrijdigheden naar voren komen. Kun je met deze brief langs je arts? en hem of haar op papier de tegenstrijdigheden aan te laten kaarten en zijn of haar bevindingen te geven?

Ik heb helaas meer van dit soort horror verhalen gehoord en ik kijk echt met angst en beven naar de tijd dat mensen (in mijn geval de wajong) allemaal moeten worden herkeurd.

Ik hoop echt dat je hier iets aan hebt!

Groet

• aletta

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Bij 600x reiken wordt er rekening gehouden met je beperking. (onbeperkt is 1200 keer reiken namelijk, stond er letterlijk bij mij ook in).En eerlijk gezegd, een beperking in nek/schouder wil niet direct zeggen dat je niets meer kan met die arm toch?

tips van een jurist

1. GA NOOIT ALLEEEN NAAR HET UWV voor geen enkel gesprek.

2. Schakel maandag direct je rechtsbijstandverzekering in, en dien zodra je de beslissing op papier krijgt een bezwaarschrift in.

3. vraag je dossier op bij het UWV, het zal je verbazen hoeveel meer er is dan jij krijgt

Je moet dit juridisch aanvechten. Ik heb geen hoge pet op van het FNV en dergelijke (sorry, beroepsmatig heb ik ze te veel zien klunzen). Zoek een advocaat of een goede rechtsbijstand, vooral iemand die verstand heeft van procedures bij het UWV (en die zijn schaars).

Het zal lang duren (ik werd in maart gekeurd en krijg de uitslag van het bezwaar voor 24 november as).

• Frank

Dag Martin,

Het is me nogal wat je overkomt. Misschien is het een idee om een digitale voicerecorder te kopen. wel even kenbaar maken dat je deze inschakelt voor opname, anders is de tekst van het gesprek niet juridisch geldig. Wat je als reden kan geven is dat je voor jezelf accuraat het gesprek wil uittypen thuis, en als je het allemaal moet onthouden zou je deze verkeerd kunnen uitleggen en daar is zowel het UWV als jijzelf zeker niet bijgebaat.

Succes ermee.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Hou er wel rekening mee dat bij de FML men alleen maar in de computer in kan geven zeer beperkt, beperkt, matig beperkt, niet beperkt, in dat soort termen en dan hangt de computer die 600 keer reiken eraan ook al wil dat helemaa niet zeggen dat je 600 keer zou kunnen reiken in de praktijk. Ik heb daar al vaak discussies over gevoerd met het UWV maar ze hebben nou eenmaal geen ander systeem… Blijkbaar is het belangrijker om te kijken of het klopt dat je “beperkt” bent.

Groetjes Marieke (beheerder)

• aletta

Precies Marieke

het gaat niet zozeer om de daadwerkelijk feitelijke situatie, maar om het pc programma waar het UWV mee werkt. Dat is heilig. De FML lijst die oh zo geschikt is als een arm mist, maar niet als je een systeemziekte heb zoals wij hebben.

• Pepe

De vraag bij mij -een jaar of 15 geleden- was: ‘Kun je drie keer in een minuut deze beweging?’

Ik zeg: ‘Ja, een minuut gaat wel, maar een hele dag wordt alweer anders en elke dag weer anders. Vraag ook niet hoe ik me de dag erop voel ’

3x60=180x8=1440 keer reiken, was te doen volgens de arts.

Dus, ik werd 11% afgekeurd.

Daarna -na bezwaar- 100%, toen had ik al een baan weer en mochten ze die uitkering houden.

Het wordt tijd dat ze pijn kunnen gaan meten…

• Martin

Hallo

Bedankt voor de reactie. Morgen naar de AD. Heb mijn verhaal goed kunnen doen bij de arts. Ben nog 80- 100% AO. Dat staat in stuk van de arts.

Van de huisarts heb ik een brief waarin staat dat mijn belasting zal verslechteren ivm. progressieve, chronische reuma-aandoeningen.

Deze wil ik wel meenemen. Zou 2 uur per dag kunnen werken volgens de arts.

Dus nu maar afwachten.

Groet Martin

• Pepe

Bedenk dat dit geen veroordeling is voor de rest van je leven, dat vul je namelijk zelf in.

Als je dadelijk iets gevonden hebt wat je beter aankunt -of meer uren- moet je het niet laten.

16 jaar geleden kon ik op een bepaald moment helemaal niets en nu werk ik elke nacht (oké, te veel en te zwaar soms),

maar met veel plezier en ja, ook veel pijn, maar wel met een goede invulling van mijn leven.

Voor je eigenwaarde is dit zo goed. Ik hoop dat ik dit nog lang kan doen.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

ik ben 80-100% afgekeurd en heb dit jaar mijn werkgever! mogen nomineren voor de support-award omdat hij voor de tweede of eigenlijk de derde keer als je mijn in dienst treding meetelt mijn functie gaat aanpassen aan mijn mogelijkheden. Ik ben van veel te veel werken naar 24 uur gegaan en ga nu nog iets minderen volgend jaar. Ik zie wel waar ik op uitkom. Ik ben het met Pepe eens. Als je kunt werken en je vind een werkgever en een functie die bij je past moet je er zeker voor gaan, het levert je meer op dan het je al kosten (en nee dan bedoel ik niet financieel hoewel dat ook mooi meegenomen is). Wanneer het echt niet meer lukt en wanneer het voor beide partijen niet meer zinvol is zal ik stoppen dat is zeker, ik hoop dat ik op tijd zie wanneer dat moment daar zal zijn maar voorlopig vecht ook ik nog even door op de arbeidsvloer.

Groetjes Marieke

(beheerder)