andere medicijnen

• sandrab

Ik wil gaan stoppen met mtx. Ik ben er iedere week 2 dagen ziek van ongeacht de hoeveelheid. Ik spuit nu 10 mgr. en zoals ik al eerder hier heb verteld, heb ik de dag enorme opvlammingen en kan ik alleen op mijn kont de trap af. Een dag later is dat weer minder.

Kan iemand mij namen geven van eventuele andere reuma remmers, zodat ik me kan inlezen, voordat ik naar de reumatoloog ga.?

bedankt

sandra

• Kees

Dag Sandra,

Er is een vervanger voor MTX. Dat is Arava. Gebruik ik zelf ook sinds een jaartje. Ben er redelijk tevreden over. Soms een beetje uitslag in mijn gezicht als enige bijwerking.

Geen misselijkheid meer en geen gevoel meer al had je stenen gegeten.

Biologicals zijn er natuurlijk ook. Maar arava is wat meer in de lijn van MTX. Wel regelmatig bloed laten prikken . Het belast je lever wel pittig. Geen alcohol dus!

Groeten,

Kees

• Jopie1982

Balen dat je er zo ziek van bent.

Zelf hakt het er bij mij ook altijd behoorlijk in. Maar t gaat redelijk en het helpt mij wel dus ik blijf het spuiten.

Maar ik denk dat inlezen niet zoveel zin heeft.

Tuurlijk is het goed om voor jezelf te weten wat er mogelijk is,

Maar ik heb altijd geleerd van mijn reumatoloog dat iedereen overal anders op reageerd. En dan ook de medicijnen die voorgeschreven

worden bij iedereen weer anders zijn.

Gewoon dus snel nieuwe afspraak maken en vragen naar de mogelijkheden.Daarna kun je altijd nog inlezen of je laten informeren.

Sterkte.

• sandrab

Het gaat mij niet zozeer om de bijwerkingen, want ik weet dat dat bij iedereen anders is. Het gaat er mij om dat ik weet waar de reumatoloog het over heeft, als hij over iets anders begint.

Ik spuit nu 9 jaar mtx en het lijkt wel of mijn lichaam steeds heftiger gaat reageren, dus tijd voor iets anders. Ik was al geminderd naar 10 mgr. maar vorige week weer 2 dagen ziek en enorme opvlammingen en ik weet dat het kiezen tussen 2 kwaden is, maar mijn lichaam geeft aan dat het genoeg is wat mtx betreft.

Ik heb een extra afspraak vandaag bij het RRC in Eindhoven, dus wordt vervolgd.

• tecko

Ik heb vrij snel na de MTX Humira gekregen en ik doe het er prima op. Het is 1 van de Biologicals. Vrijwel geen bijwerkingen maar zoals je zelf al schreef is elk medicijn voor een ieder weer anders. Voor je daar aan mag beginnen moet eerst je bloed worden nagekeken en worden er longfoto's gemaakt. Verder moet je een …….. ( verdikkeme hoe heet dat ook al weer) laten zetten ivm met eventuele tbc Als alles dan goed is en je hebt minimaal 2 andere reumaremmers al gebruikt (MTX en bijvoorbeeld iets anders) dan krijg je de toestemming. Kan even een tijdje duren al ging het bij mij echt heel erg snel. ( binnen 14 dagen was alles rond)

Mijn lijf doet het een stuk beter al heb ik er inmiddels wel 4x daags 1000 mg paracetamol bij gekregen.

gr. Marja

• sandrab

Ben bij reumatoloog geweest en vandaag begonnen met Arava. Mijn onstekingswaarden waren flink gestegen en duidelijk aangegeven dat ik klaar ben met mtx.

Ik heb ook een cortisone injectie gehad voor de eerste weken, dus kijken of dit wel wat gaat doen. Eerder wel eens gehad en hielp toen niet erg.

Tecko…ik heb in de 9 jaar reuma alleen mtx gebruikt, dus geen biologicals voor mij. Ik ga aan de slag met Arava en kijken wat dat gaat doen.

gr. sandra

• Paul (moderator)

Hoi Sandra,

Ik hoop dat de Arava iets gaat opleveren !!

Paul (moderator)

• tecko

Heel veel succes ermee. Ik hoop van harte dat het wat voor je gaat doen.

gr. Marja

• Kees

Dag Sandra,

Verstandige reumatoloog heb jij. Die cortison injectie remt de onsteking flink af.

Meestal daalt dan je BSE en CRP waarden behoorlijk.

Heeft de Arava mooi even de tijd om aan te slaan.

Houdt ons op de hoogte hoe het verder met gaat

Beterschap

Groeten,

Kees

• sandrab

goede morgen,

Ik ben afgelopen vrijdag dus begonnen met arava en daarnaast 2 maal per dag 75 mgr. diclofenac. De

Ik heb dus ook een cortisonen injectie gehad, maar gezien mijn eerdere ervaringen, verwacht ik hier niet teveel van. Ik heb eerder die injecties gehad en nooit echt veel verbetering gemerkt.

Wat ik begrepen heb duurt het even voordat die injectie werkt en dat blijkt ook wel. Ik was eergister ‘savonds mijn diclofenac vergeten en ’'smorgens was het weer hel om uit bed te komen.

Tot nu toe merk ik niets van de arava. Ik probeer in ieder geval veel te drinken en mijn lever zuiver te houden. En nu maar afw88.

Ik was vanmorgen in ieder geval wel enorm opgelucht dat ik die mtx spuit niet hoefde te zetten, dus ik denk dat ik wel een goede keuze gemaakt heb.

gr. sandra