mtx reuma

• jan hummel

Hallo, heb sinds mei ra reuma , , krijg daar de volgende medicijnen voor , mtx, foliumzuur ,sulfasalazine zuur,calci chew,alendroninezuur en predisolon, ik krijg alleen al van de mtx , misselijkheid duizeligheid maag problemen en darmproblemen en erge vermoeidheid verschijselen last van de keel en slijm in de keel , waar ik ook weer medicijnen voor krijg ,, maar ja geen last meer van de zware reuma die ik heb , Het is dus de keuze medicijnen gebruiken of afschaffen , dan komt de reuma weer terug , je moet er mee leven , het is niet anders

• Jopie1982

Medicijnen zijn en blijven natuurlijk altijd vervelende middelen. Ze helpen voor het ene maar je krijgt er het andere voor terug.

Het is fijn dat de MTX helpt maar als je er zoveel bijwerkingen van hebt lijkt het me verstandig dit met je reumatoloog te bespreken. Je hebt het nog maar kort dus ik

neem aan dat je zeer regelmatig terug komt komen voor controle.

Als er echt niet mee te leven valt is het geen optie, dan zijn er voldoende andere medicijnen.

Slik of spuit je de MTX? Dat kan namelijk ook een hele hoop schelen.

Sterkte.

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Meer foliumzuur wil ook nog weleens helpen, ik kreeg eerst 1x per week foliumzuur, nu 2x per week maar ik ken ook mensen die elke dag behalve de dag van de MTX foliumzuur gebruiken…

Groetjes Marieke (beheerder)

• hvh

Hoi,

Ik gebruik idd elke dag foliumzuur behalve op de prik dag omdat ik van de mtx blaren in mijn mond kreeg dat doe ik nu ongeveer een jaar en ik heb geen blaar meer in mijn mond gehad. Voor de misselijkheid gaf mijn reumatologe mij vorige maand een tip. (ik gebruik medicatie tegen de misselijkheid) maar omdat ik zo'n beetje de halve apotheek thuis heb nu (zoals veel reuma patienten) adviseerde mijn reumatologe mij om als je misselijk bent cola te drinken (wel de echte) daar ga je lekker van boeren en dat wilt de misselijkheid wegnemen!

Groetjes

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ook ik heb de cola tip gehad en drink ook de echte…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Joke (moderator)

Hahahhaha ik ook van de cola …en idd elke dag

foliumzuur behalve op de prikdag , gaat bij mij sindsdien

een stuk beter

gr Joke