Cimzia en Simponi

• Kees

Als ik dit hier zo lees werkt Simponi in de meeste gevallen niet of nauwelijks.

Ingrid gaat aan de abatacept. Zelf gebruik ik het nu een paar maanden in combinatie met 10 mg MTX per injectie.

Ik hab alle Biologicals al gehad. Remicade was mijn favoriet.

De Abatacept werkt redelijk bij mij. De CRP knalde onderuit van 115 naar 5. De BSE is nog rond de 35, dat kan beter en ik hoop dat deze waarde ook nog wat daalt.

Het HB gehalte is met 8.4 weer redelijk op peil.

Het maximale effect van Abatacept wordt pas berijkt na een maand of vijf.

Ingrid, succes toegewenst

Groeten,

Kees

• SabineB

Het lijkt wel of dan toch de enige ben bij wie de Simponi wel aanslaat…

Mij gewrichten zijn rustig sinds ik Simponi gebruik!

Ik heb alleen heel veel last van mijn pezen, tenniselleboog al drie kwart jaar, veel peesaanhechtingen elders in mijn lichaam…

Maar volgens de reumaverpleegkundige kan Simponi hier niets voor doen.

Groetjes, Sabine

• ingrid

Hoi Kees,

Ik vroeg me af hoe het met de abatacept gaat nu je weer een aantal weken verder bent. Graag zou ik ook willen

weten hoe je de infusen ervaart en eventuele bijwerkingen. Het is bij mij aangevraagd maar ik heb nog geen reactie ontvangen. Ik wil er graag en ook

weer niet mee beginnen, het is weer dubbel :)

• Kees

Dag Ingrid,

Woensdag 30 mei gaan we weer voor een infuus Abatacept naar het ziekenhuis.

Tussen de eerste 3 infusen zat steeds 2 weken . Na het derde infuus steeds 4 weken. Elke week geef ik mijzelf een injectie MTX van 10 mg.

In het begin was ik erg enthousiast . Het enige minpunt was de BSE die bleef steken op 34. De vorige keer was deze al weer iets gestegen.

Nu, vlak voor het volgende infuus zijn mijn beide knieen weer flink ontstoken. Ik ben dus na enkele maanden Abatacept veel minder enthousiast.

Ben erg benieuwd naar de bloed uitslag van Woensdag 30 mei.

Elke keer na een infuus ben ik honds moe maar dat komt doordat ik een slaapmiddel krijg toegedient voor de abatacept wordt gegeven.

Verder heb ik geen lichamelijke klachten. Wel ben ik af en toe wat depressief.

Woensdag 30 mei krijg ik op eigen verzoek ook in beide knieen een corticosteroide injectie. Kan ik de zomer weer mee door komen.

Ik wil de Abatacept nog even de kans geven met deze ondersteuning.

Groeten,

Kees

• ingrid

Hoi Kees,

Bedankt voor je reactie. Wat vervelend dat deze medicatie ook (nog) niet doet wat hij moet doen! Maar idd het toch een kans

blijven geven, je eigenlijk weinig anders :). Mag ik nog vragen waarom je een slaapmiddel krijgt, of kan ik dat beter maar niet

weten ;).

• Kees

Dag Ingrid,

Wat ik al vermoedde werd wel duidelijk bij de laatste bloedcontrole. CRP en BSE hoger dan bij de vorige controle

Knieen blijven ontstoken. Vraag aan mijn reumatoloog: Doet die abatacept wel wat?

Kan wel een half jaar tot een jaar duren voordat het echt aanslaat zegt hij. De verhoogde BSE en CRP komt door de ontstoken knieen.

Inmiddels weer een keer een infuus abatacept gehad en in elke knie een injectie met pretnison.

Nou, de knieen doen het weer perfect. Zelf dacht ik dat na 45 jaar injecties ze nu wel eens op waren.

Toch dan nog maar even doorgaan met de abatacept hebben we afgesproken.

Wat gebruik jij nu?

Groeten,

Kees

• ingrid

Hoi Kees,

Toch raar dat het zo lang moet duren voordat er iets gaat werken! Ik dacht dat die tijd toch korter was.

Ik zit nog steeds te wachten op de goedkeuring voor het gaan gebruiken van abatacept. Ben net terug

van vakantie en daarvoor wilde ik er sowieso niet mee beginnen. Heb vandaag contact met mijn

reumatoloog gehad en wacht het weer(!) af.

Ik hou je op de hoogte.