Cimzia en Simponi

• areyan

Had graag geweten hoe het nu verder gaat met de Cimzia patiënten. Ik hoop nog altijd goed, want ik kreeg vandaag mijn eerste dubbele prik.

• areyan

Lelie41, sorry dat ik het nog even vraag, maar wanneer exact was er bij jou een lichte verbetering merkbaar? Kon je reeds na de eerste spuitjes een lichte verbetering vaststellen, of duurde het wat langer? Ik vraag dit omdat ik van mezelf weet dat ik een zwaar geval ben en mijn geloof in een vlugge verandering van mijn toestand verloren was, maar de dag na de twee spuitjes was er reeds een duidelijke ommekeer.

Groetjes

• Angul44

Ik heb al jaren AP en heb al veel diverse medicatie gehad. Echter helaas, allen zonder resultaat.

Heb het afgelopen jaar Enbrel gespoten. Ook hier geen verbetering.

Ga op aanraden van mijn reumatoloog eerdaags beginnen met Cimzia, in combinatie met MTX.

Zie er erg tegenop om weer MTX te moeten gaan slikken, omdat ik hier in het verleden erg veel klachten van had, zoals moeheid en misselijkheid.

Hoop dat als Cimzia goed aanslaat weer te kunnen gaan afbouwen met MTX.

Ben benieuwd hoe het andere Cimzia gebruikers vergaat, aangezien er op internet weinig informatie over te vinden is.

• Angul44

Ik heb al jaren AP en heb al veel diverse medicatie gehad. Echter helaas allen zonder resultaat.

Heb het afgelopen jaar Enbrel gespoten. Ook hier geen verbetering.

Ga op aanraden van mijn reumatoloog eerdaags beginnen met Cimzia, in combinatie met MTX.

Zie er erg tegenop om weer MTX te moeten gaan slikken, omdat ik hier in het verleden erg veel klachten van had, zoals moeheid en misselijkheid.

Hoop dat als Cimzia goed aanslaat weer te kunnen gaan afbouwen met MTX.

Ben benieuwd hoe het andere Cimzia gebruikers vergaat, aangezien er op internet weinig informatie over te vinden is.

• lia

Deze bijwerking (er zijn er nog meer) vind ik toch verontrustend.

Kanker

- Het komt niet vaak voor, maar bij patiënten die met Cimzia of andere TNF-blokkers behandeld zijn, zijn gevallen van bepaalde vormen van KANKER gerapporteerd. Mensen met een meer ernstige vorm van reumatoïde artritis die de ziekte al lange tijd hebben, kunnen een hoger dan gemiddeld risico lopen op een vorm van kanker die het lymfestelsel aantast, het zogenaamde lymfoom. Als u Cimzia gebruikt, kan het risico op het krijgen van lymfoom of andere kankers bij u groter worden. Verder zijn bij patiënten die Cimzia gebruiken soms gevallen waargenomen van niet-melanome vormen van huidkanker. Vertel het uw arts als er tijdens of na de behandeling met Cimzia nieuwe huidafwijkingen ontstaan of bestaande huidafwijkingen er anders gaan uitzien. Patiënten met een chronische obstructieve luchtwegaandoening (COPD) of patiënten die zware rokers zijn, kunnen tijdens de behandeling met Cimzia een verhoogd risico op kanker hebben. U dient met uw arts te overleggen of een behandeling met een TNF-blokker voor u geschikt is, wanneer U COPD heeft of een zware roker bent.

- Bij kinderen en tieners die TNF-blokkerende middelen gebruikten, zijn er gevallen van kanker, waaronder ongebruikelijke soorten

• ingrid

Hoi Lia,

Deze bijwerkingen staan bij alle biologicals. De bijwerkingen van de mtx zijn volgens mij net zo erg, zo niet erger.

Maar zoals zo vaak besproken hier moet je keuzes maken en die zijn gewoon niet makkelijk. Kies je voor

korter leven maar kwalitatief wel een ‘redelijk’ goed leven of voor een langer leven waar je kwaliteit heel erg laag

is?

Het is voor mij ook steeds een moeilijke discussie. Heb al Enbrel en Humira gehad en ga nu aan de Cimzia.

Mijn man en kinderen vinden de keus niet moeilijk voor mij. Gewoon nemen, hopen dat het werkt en dan een

leuk leven hebben. Misschien wel korter, maar zij zien mij toch liever zonder dat ik veel pijn heb en niet goed

kan functioneren.

Succes met de beslissing.

• areyan

Daar heb je een punt, onschuldige producten bestaan niet in verband met ra. Het blijft de optie een keuze te maken tussen het minste kwaad onder de kwaden. En de keuze tussen een kwalitatief beter leven en de hel is vlug gemaakt, want sterven blijft nog altijd de ver van onze bed show. Dat is iets voor later. MTX zou ik in ieder geval trachten te weren, het medicijn is bij de meeste medicijnen niet per se nodig en heeft al voor veel ellende gezorgd.

• lelie41

Sorry, al een tijdje niet op het forum gekeken. Zie nu je vraag pas.

Nee het heeft bij mij zeker een half jaar geduurd eer het hielp. Ben in nov. begonnen en pas dit voorjaar (mei ofzo) kon ik zeggen; het gaat eigenlijk hartstikke goed met me.

Het is gerust niet zo dat ik helemaal niets meer voel, ik voel dat het overal op de achtergrond aanwezig is, heel af en toe speelt er een gewrichtje op maar zo licht dat ik hier meteen voor teken als dit zo mag blijven!

• pieter

Ik gebruik nu 5 maanden Cimzia. Goed resultaat!!

Alleen jammer dat inmiddels mijn rechterheup, door eerdere ontstekingen, aan vervanging toe is…..(ben 42)

Succes,

Groet Pieter

• areyan

Mooi, ik duim voor jou dat het zo mag blijven.