Gevaar rontgenfoto's wanneer?

• Jopie1982

Onlangs was ik toevallig met iemand mee naar het ziekenhuis die een rontgenfoto moest maken.

Ik was daarbij en toen deden ze wat “moeilijk” ik moest perse achter het glas gaan staan want de straling was gevaarlijk.

Niets ten nadele van het ziekenhuispersoneel hoor, dat niet ter discussie.

Maar wanneer is die straling nou echt gevaarlijk, als je bijvoorbeeld hoeveel foto's e.d. hebt laten maken?

Als ik naar mezelf kijk met al mijn problemen, bijna maandelijks ga ik op dit moment wel onder één of andere scan of

worden er weer foto's gemaakt.

Tuurlijk heb ik altijd geweten dat dit niet “gezond” voor je is, maar wanneer is het nou gevaarlijk?

Wanneer zou ik tegen artsen moeten gaan zeggen, is deze foto/scan nu wel nodig i.v.m. mijn gezondheid?

Iemand enig idee?

• Paul (moderator)

Hoi Jopie,

Ze meten een dosis rontgenstraling in milliSievert (mSv). In Nederland ontvangen wij ongeveer 2 mSv per

jaar door straling uit de omgeving (aarde, heelal, bouwmateriaal, etc.). Als ze een rontgenfoto maken van

je wervelkolom komt daar een dosis van 1,50 mSv bij op.

Men rekent dat als je elk jaar 10 mSv aan straling ontvangt je uiteindelijk (gemiddeld) anderhalve maand

korter leeft. Dat geldt dus als je je hele leven lang, elke 2 maanden een rontgenfoto van je wervelkolom

laat maken.

Het hele verhaal staat HIER, want ik heb dit natuurlijk niet zelf bedacht.

Paul (moderator)

• Jopie1982

Super tnx. voor je reactie.

T is niet dat ik me er zorgen om aan het maken was, maar soms heb je dan ineens van die momenten

dat je, je bewust wordt van dingen.

Zelf dacht ik ook altijd dat het bepaalde structuren in je lichaam in de war stuurde waar je bijvoorbeeld weer

andere ziektes van kon krijgen…..geen idee hoe ik daar bij kom.