waarschijnlijk in ontwikkeling zijn de RA

• Ria

Beste mensen op het forum,

Ik ben in januari voor het eerst naar de reumatoloog geweest. Ik ben al jaren bekend met allerlei vage gewrichtsklachten, het laatste jaar was er sprake van één à twee dagen durende ontsteking, sinds maart doen mijn voeten branderig pijn en ook mijn handen, dit duurde een aantal weken, in januari is de bovenstaande diagnose gesteld, maar tot nu toe nog niet definitief. Reumafactor is 90 en CCP2 positief, bezinking is wisselend. maar al 2 jaar boven de 25, uitlopend tot 50, daarnaast leuco boven de 10, krijg van de reumatoloog Plaquenil en Naproxen. Ik baal van de onzekerheid of het nu wel of geen RA is, kan iemand mij wat advies geven? Ik kan sinds februari mijn werk niet meer doen omdat ik steeds zo moe ben. Is het normaal dat je ook met medicatie wat pijn blijft houden?

Groetjes Ria

• christine

Hoi Ria,

bedoel je met CCP de anti- CCP? Want als dat zo is dan heb je wel RA. Die anti-CCP zie je alleen in het bloed als mensen RA hebben. Dat is juist de doorslaggevende factor. Een positieve reumafactor zegt daar naast niet echt wat.

Soms is het moeilijk om echt reuma vast te stellen, maar gewoon doorvragen en doorvragen.

Verhoogde bezinking zegt niet vaak zoveel, komt ook voor als je ergens een ontsteking hebt ( niet door reuma), of grieperig bent.

Dus doorvragen, ook al ben je er soms te moe voor.

Sterkte!

• Ria

Hallo Christine,

Inderdaad de anti CCP, ik begrijp alleen niet waarom de reumatoloog nog steeds zegt waarschijnlijk en mogelijk, ik reageer nu wel redelijk op de medicatie, want sinds begin van de medicatie geen nieuwe heftige ontstekingen meer gehad, wel steeds het gevoel dat er zich een ontsteking ontwikkeld, maar die zet verder niet door. Wel steeds moe en tintelingen in handen en voeten. Over 3 weken worden er foto's van handen, polsen en voeten gemaakt en wordt opnieuw de reumafactor en anti CCP geprikt, maar verder afwachten en mijn energie goed verdelen.

groetjes Ria

• Jopie1982

Hoi Ria, reuma is helaas nu eenmaal een ziekte die niet altijd met zekerheid te zeggen is. Als ik dit zo lees gaat ze er nu vanuit dat je het wel hebt en is ze je

daarom aan het behandelijk met medicijnen. Waarschijnlijk gaat ze op ten duur kijken wat de reacties op die medicijnen zijn en of het beter/slechter wordt. Maar ook dan zal een reumatoloog niets met zekerheid kunnen zeggen. Jarenlang is er tegen mij gezegd dat ik AP heb, nu is het ineens RA, rara hoe kan dat.

Blijft gewoon vragen en uiteiindelijk zullen ze er vast wel achterkomen.

Dat je nu al vanaf januari niet meer naar je werk kunt vind ik trouwens niet normaal.

Mensen met reuma hebben absoluut slechte en bagger dagen, maar ook goede dagen, als jij nu al die tijd al niet hebt kunnen werken zou er meer aan de hand kunnen zijn.

Wellicht bloedarmoede, iets met je hart enz. is daar al eens naar bekeken?

Sterkte.