1e x naar reumatoloog wat gaan ze doen?

• Nathalie

Hallo,

Sorry misschien vinden sommige het een stomme vraag maar ik moet voor de 1e x naar de reumatoloog en krijg dan een gesprek en lichamelijk onderzoek.

Mag je dan je kleding aanhouden ?

Ik kan het nergens vinden wat ze precies gaan doen vandaar.

Alvast bedankt

Nathalie

• Joke (moderator)

Hoi Nathalie,

Je moet je kleding uit doen en mag je onderbroek en bh aanhouden.

Als je nog verdere vragen hebt , vraag gerust

Vast suc6 als je naar de reumatoloog moet.

gr Joke (moderator)

• hvh

Hoi Nathalie,

Nee hoor is helemaal geen stomme vraag, kan me voorstellen dat je er vragen over hebt. En idd als je nog meer wilt weten gewoon vragen hoor!

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Bij mijn reumatoloog mag je je kleding aanhouden als je wijde kleding aanhebt en hij wel je knieën, schouders, handen, polsen, enkels etc. oftewel je gewrichten kan zien maar meestal zal hij je vragen je uit te kleden zeker de eerste keer tot je ondergoed. Hij zal d gewrichten bekijken om te zien of te rood zijn en of dik.

Hij zal vragen stellen over waar je last van hebt, wat er pijn doet, of je moe bent, hoe je je dag door komt, welke activiteiten je doet, of je werkt of studeert dat soort dingen.

Grote kans dat hij bloed af zal laten nemen. Misschien zal hij röntgenfoto's laten maken.

Pas het volgende consult zal hij meestal vertellen wat hij denkt dat het is tenzij het er al meters dik bovenop ligt. Bij sommige patiënten is het lang zoeken voordat het duidelijk is welke vorm van reuma ze hebben.

Als de reumatoloog ontstekingen bij je vind zal hij je waarschijnlijk wel meteen ontstekingsremmers voorschrijven.

Reken voor het eerste consult wel op een half uurtje.

Groetjes Marieke (beheerder)

• Jopie1982

Helemaal geen stomme vraag hoor.

Eerste keer had ik ook zo iets van wat kan ik er van verwachten.

T is vooral luisteren naar je verhaal, luisteren naar je klachten idd je gewrichten bekijken wat hierboven al benoemd werd.

Bijna altijd wordt bloedonderzoek gedaan en evt. foto's.

Als je er verder tegen op ziet vraag dan iemand mee.

T is altijd fijn als er iemand bij is.

Als je verder al heel veel vragen zelf hebt.

Zet het nu vast op papier en neem het mee, dan vergeeet je het ook niet.

Succes.

• Nathalie

Bedankt allemaal, dan zorg ik dat ik een hemd oid draag dat vind ik prettiger

foto's van handen zijn gemaakt waren goed, bloed was alleen bezinksel wat verhoogd, cts onderzoek was goed

• AnnemiekV

Wat Jopie al schreef,zet je klachten op papier.Anders vergeet je misschien wat.(dat lukt mij anders elke keer wel,om achteraf te bedenken dat ik nog wat had willen vragen of zo,hihi)