Joke, het is zeker een hele stap om gebruik te maken van ´n rolstoel.
Maar als je er een nodig hebt, moet je je schaamte opzij zetten.
Paul (moderator)
Hoi Joke,
Meestal moet je hem eerst geleend hebben de maximale termijn en dan kun je hem aanvragen bij de gemeente. Je kunt de aanvraag wel eerder op de bus doen want er gaat wat tijd overheen voordat de gemeente beslist en de rolstoel geleverd wordt (week of 6). Je moet hem langer dan 3 maanden nodig gaan hebben maar dat is met reuma altijd wel het geval anders krijg je er geen van de gemeente. Wat voor soort rolstoel je krijgt is erg afhankelijk van de gemeente waar je in woont. Het si verstandig je goed te laten adviseren, ik heb nu mijn derde rolstoel en het zitcomfort was erg verschikkend per rolstoel. Denk meteen eens na over een parkeerkaart?
Groetjes Marieke
We zijn trots op je!! Denk dat je echt een hele goede, wijze en vooral moeilijke keuze hebt gemaakt.
Maar op dit moment wel de beste.
Zelf heb ik een half jaar een rolstoel gehad (en ik denk twee keer gebruikt). Was ook eerst via de thuis zorg. Na 3 maanden krijg ik een bericht of deze nog weer verlengd moest worden voor 3 maand.
Daarna kon ik hem nogmaals verlengen als dat nodig was maar ik heb hem terug gedaan.
Via de thuiszorg kun je dus behoorlijk lang er mee doen.
In eerste instantie krijg je van de gemeente volgens mij ook een leenrolstoel maar die zijn niet altijd helemaal op maat gemaakt.
Voor nu is het gewoon heeeeeeel belangrijk dat je een goede stoel krijgt en er goed in kan zitten.
En rolstoel op maat voor jezelf heb je niet binnen een week.
Verder hoe moeilijk ook eens navraag doen bij je reumatoloog en andere artsen hoe groot de kans is dat je straks weer normaal een eindje kunt gaan lopen.
Klinkjt misschien hard wat ik nu type en zo bedoel ik het niet.
Maar die enkel van jou is zo zwak en zo in de prak…dat zal nooit weer worden als vroeger.
Misschien kun je nu al wel een rolstoel gaan aanvragen die voor jouw op maat gemaakt kan worden. Ik heb geen idee wat de regels door voor zijn en waar je allemaal aan moet voldoen….maar na vraag doen kan nooit kwaad.
Als ik het allemaal zo lees ben je er voorlopig nog niet vanaf.
Sterkte.!!
Marieke en Jopie,
Dank voor jullie lieve berichtjes en ik heb nog een vraagje.
Marieke die parkeerkaart moet je die ook bij de gemeente
aanvragen en hoe gaat dat in het werk
Heb geen idee nl. moet ik daar een formulier voor vragen ??
Voor nu ben ik in ieder geval heel blij met m'n rolstoel
Al klinkt het nog een beetje raar in mijn oren.
Liefs Joke (moderator)
Hoi Joke,
Een gehandicaptenparkeerkaart kan je aanvragen via het WMO loket van jouw gemeente (volgens mij zijn de aanvraagformulieren te downloaden op de site van je gemeente). Je zal daarna uitgenodigd worden voor een gesprek bij een arts. Je dient je medicatie mee te nemen, pasfoto's (eventueel ook nog een aanbevelingsbrief van je reumatoloog) en er worden een aantal vragen gesteld. Het gaat hoofdzakelijk om de vraag hoeveel meter je zelfstandig (met of zonder hulpmiddelen) kan lopen. Ga in het gesprek - bij het beantwoorden van de vragen - uit van de momenten waarop jij je het slechtst voelt, maak het niet mooier dan het is.
Als de arts akkoord gaat met de aanvraag, wordt de parkeerkaart ter plekke voor je gemaakt. Voorzien van je pasfoto en kenteken van je auto (de kaart mag ook beslist niet in een andere auto gebruikt worden). Na 5 jaar moet je de kaart laten verlengen en ook dan volgt er weer een gesprek bij een arts. Zelfde procedure dus. Succes!!
Joke,
Voor een kaart voor je gemeente mag je meestal niet meer dan 200 meter kunnen lopen, voor een Europese kaart 100 meter. Sommige artsen zijn hiermee streng met name met de Europese kaart, die vinden dat als je op een goede dag wel meer dan 100 meter kunt lopen je hem niet zou moeten krijgen.
Groetjes Marieke (beheerder)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?