al 9 jaar mtx?

• sandrab

Hoi iedereen,

Sinds 2003 spuit ik wekelijks mtx. Nu merk ik sinds een aantal maanden dat de ontstekingen alleen maar weer verergeren en dat ik de dag na het spuiten van de mtx, ik ongelofelijk stijf ben en heel veel pijn heb.

Herkent iemand dit ? en kan het voorkomen dat je op een gegeven moment resistent wordt voor een medicijn?

gr. Sandra

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb dit ook, ik heb begrepen dat mijn lijf dan zo druk bezig is met de MTX opruimen dat het geen energie heeft de reuma lam te leggen dus dan kan die even een beetje erdoor piepen. Het grijpt toch flink in in je lijf zo'n injectie…

Ik weet niet of je echt resistent kunt raken maar je kunt natuurlijk een zwaardere reuma periode doormaken waardoor je meer of andere medicijnen nodig zou kunnen hebben.

Een keer in de zoveel tijd haal ik wel een injectie prednison bij ter ondersteuning.

Groetjes Marieke (beheerder)

• christine

Hoi Sandra,

Ik zou toch maar even de reumatoloog raadplegen en ook bloed laten prikken.Misschien een verhoogde bezinking, en dan is vaak de reuma weer wat actief. Het kan ook zijn dat de MTX niet voldoende meer werkt en dat het tijd is voor bv biologicals.

Ikzelf moet nu sinds kort naast de Humira die ik spuit, ook weer MTX slikken, en dat zal elkaar stimuleren om hun werk beter te doen. De Humira deed te weinig vandaar, en misschien is dat bij jou ook wel het geval?

Groeten en sterkte!

• sandrab

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb in het verleden ook al vaker een prednison injectie gehad, maar die werkte bij mij niet echt.

ik moet morgen voor controle naar reumatoloog, dus ik heb al een hele waslijst opgeschreven. Ik heb al eerder humira ter sprake gebracht , maar het feit dat ik dan toch mtx moet blijven spuiten , geeft veel weerstand

Hetgeen waar ik nu zo'n moeite mee heb is, dat het al geruime tijd heel goed ging en nu ineens alle botten en pezen weer pijn doen. Ik probeer daar een reden voor te vinden, maar het blijft moeilijk.

Wordt vervolgd….

gr. sandra

• Joke (moderator)

Hoi Sandra,

Suc6 morgen ik hoop dat het snel verbeterd.

Ik denk zelf ook dat de reuma misschien op het moment wat

actiever is en je of een hogere dosering of een ander medecijn

nodig hebt.

Vertel je ons hoe het afgelopen is.

gr Joke (moderator)

• sandrab

Gisteren naar reumatoloog in eindhoven geweest. Een goed gesprek gehad. Ik heb op dit moment , vanwege de artritis psoriatica , het meeste last van mijn aanhechting van mijn pezen en spieren. En daar helpt alleen een pijnstiller tegen. Dus ik ga door met de diclofenac, koelen en rustig aandoen.

Ik vertelde dus , dat ik zoveel last had, de dag na het spuiten van de mtx. Het kan zijn dat mijn lichaam zo hard bezig is die ‘rotzooi’ te verwerken, dat het meer stijfheid en pijn geeft. Vandaag ging het gelukkig goed.

Mtx verlaagd en paar fotos laten maken van mijn niet draaiende enkels en terug komen over 6 weken.

Niets nieuws gehoord eigenlijk , maar toch wel rustig van geworden…..

gr. sandra

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat ik altijd hoor… Ook AP, ook een reumatoloog in Eindhoven haha…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Joke (moderator)

Fijn dat je in iedergeval gerust gesteld bent

gr Joke (moderator)

• Jopie1982

Hoi Sandra dat kan zeker. Is ook iets wat absoluut vaker voor komt.

Hierdoor hebben mensen vaak ook steeds een hogere dosis nodig omdat het lichaam er aan gewend raakt.

Of je kunt ineens niet meer tegen een medicijn wat je al jaren slikt…..kan allemaal.

Niet te lang wachten met naar een arts gaan.

Ik hoop voor je dat de klachten snel afnemen.

• José57

Hallo allemaal,

Ook slik al 10 jaar MTX, heb niet de klachten die beschreven worden. Mjn klacht is/was dat wondjes erg lange tijd niet wilden helen. Er werd mij verteld dat dat door verminderde weerstand kwam door de MTX. Ik ben op eigen iniatief gaan minderen met MTX, heb er geen klachten bijgekregen en wondjes genezen inderdaad veel sneller.Heb dit wel eerlijk tegen mijn reumatoloog verteld.

Heeft iemand hier ervaring mee.

groetjes José