Reuma en ploegendienst

• karl

Vraag aan ervaringsdeskundigen. Ik overweeg een andere baan en

deze baan is in ploegendienst. Ik werk nu parttime en de nieuwe

baan is ook parttime maar onregelmatig.

Het gaat om dagdiensten en avonddiensten tot 22:00 uur, daarnaast

incidenteel een storingsdienst (paar keer per maand), waarbij je in

de nacht opgeroepen kunt worden.

Is dit te doen met reuma, of trekt dit een te zware wissel op je lijf?

Ik besef dat ieder lijf anders is, maar ik hoor gewoon graag wat ervaringen.

groeten van karl

• Marieke (Beheerder)

Hoi Karl,

Zit er een bepaalde regelmaat in die diensten, bijvoorbeeld de ene week dagdienst, dan een week avonddienst etc…?

Ben je een goede of slechte slaper normaal gesproken? Kun je overdag slapen?

Heb je verder veel activiteiten waar je onmisbaar bij bent waardoor je slaap zou moeten inleveren/kunt inhalen?

Maw ik denk dat er meer van invloed is dan alleen de diensten op zich…

Groetjes Marieke (beheerder)

• Pepe

Precies, er is veel afhankelijk van je eigen lijf en hoe dit reageert op een anders slaapritme.

Denk ook even aan het verhaal van de tien lepeltjes, alles wat je vóór de avonddienst doet heb je al ingeleverd en hoe dit 's nachts uitpakt of de volgende ochtend kun je alleen maar zelf ervaren. Je bent zelf de beste waakhond van je eigen lijf en zijn grenzen.

Het is zeker waard om te proberen en deze uitdaging een nieuwe kans te geven.

Elke verandering kan ook een nieuwe stimulans betekenen voor je leven, dat wordt wel eens vergeten.

Met een beetje Melatonine en oordopjes, rolluiken en een strak slaapschema is een hoop te doen.

Of je uberhaupt een wisselpatroon aankunt blijft sowieso een verrassing, dat kun je alleen maar uittesten door te doen.

Zelf werk ik dus elke nacht en slaap ik tweemaal een uur of drie per etmaal.

Heel a-sociaal, als je beseft dat dit ritme haaks staat op elk ander leven, maar de beste oplossing tegen de pijn.

Volgende week heb ik vakantie en zie er nu al tegen op om elke nacht in bed te liggen (of beneden te zitten…)

Liggen blijft een grote aanslag op al mijn gewrichten.

Heel veel succes en vooral plezier in je nieuwe baan…!

• karl

Pepe en Marieke,

Ik ben vooral bezorgd over de lange termijneffecten.

Als je avonddienst hebt, heb je inderdaad al een fiks

aantal lepeltjes verbruikt voor je begint.

Ik ben er nog niet uit…. ;)

groeten van karl

• AnnemiekV

Hoe gaat dat,part time in ploegendienst;heb je veel dagen achterelkaar,of wordt dat een beetje verdeeld?En hoe gaat de wisseling;een aantal dagen vroege of late of nacht,of wisselt dat ook per dag?

• Joke (moderator)

Hoi Karl,

Ik denk dat ieder lichaam anders reageert en dat je het

gewoon moet uitproberen voordat je je andere baan opzegt.

Misschien bij je oude baan vakantie dagen opnemen en

dan bij je aankomende baan gaan kijken wat voor effect

het bij heeft.

Succes in ieder geval

gr Joke (moderator)

• karl

Ik heb morgen een gesprek over de baan en het rooster.

Laat jullie snel weten hoe dat is gegaan.

groeten van karl

• Joke (moderator)

Okeej , succes Karl

gr Joke (moderator)

• karl

Gesprek ging best goed en ik heb een duidelijk beeld van de

werkzaamheden en het rooster. Ik heb afgesproken dat ik

deze week nog laat weten wat ik zal doen.

Het is dus een week dagdienst en een week avonddienst… etc..

groeten van karl

• Marieke (Beheerder)

En heb je er al verder over nagedacht? Ik denk dat veel afhankelijk is van wat je nog meer zelf kan en wilt doen. De ene week zul je juist meer kunnen doen en de andere week veel minder is mijn ervaring (ik heb familie in de ploegendienst). Mijn echtgenoot zei meteen, in die week moet je dan ook noodgedwongen meer rust nemen wat ook een voordeel kan zijn. Hij heeft het vroeger altijd als voordeel gezien dat je bepaalde dingen overdag kunt regelen in een rustiger tempo als je avonddienst had. Als je het goed kunt plannen dan denk ik dat je het niet moet laten als je zin hebt in deze baan.

Groetjes Marieke