Keukenindeling/ergonomie

• Marieke (Beheerder)

Hoi Anniek,

ik heb zojuist een vergoeding gekregen vanuit de gemeente om een rolstoel aangepaste keuken te krijgen. Er is geen ergotherapeut van de gemeente die zich ermee bemoeit heeft dus blijkbaar is dat niet altijd zo. Wel ben ik naar een speciaal “aanpas” bedrijf geweest waar ze medikeukens verkopen zodat ik zeker weet dat ze me goed kunnen adviseren. Ik had wel om een ergotherapeut kunnen vragen en dan had de gemeente die zeker meegestuurd maar de gemeente kent me (goed helaas) en weet dat ik het over het algemeen zelf wel regel.

Groetjes Marieke (beheerder)

• Ingrid37

Hi Marieke en Paul,

Even vraagje. Hebben jullie een koophuis of huurhuis? Bij mij is er een paar jaar geleden al eens iemand van het WMO langs geweest voor een badlift, hh hulp en een traplift. Heb alle 3 niet gekregen en de traplift en badlift dus zelf aan moeten schaffen. Reden: wij kochten dit huis in 2003 (toen was ik nog hartstikke mobiel). Ik heb sinds 1994 reuma en had dus beter moeten weten (volgens hen). Maw ik had dus eigenlijk al in 1994 in een aanleunwoning moeten gaan wonen…….:( Dit laatste maakte ik er zelf uit op, de rest staat zwart op wit.

Mbt de hh hulp: ik heb een gezonde man, dus die kan het huishouden wel doen (incl. boodschappen en weet ik wat nog meer, hij komt bijna niet meer aan zichzelf toe :( ).

Nu ben ik ook zover dat ik met onze huidige keuken niet meer “uit de voeten” kan, heb wel een trippelstoel die ik gebruik bij het koken, maar zit altijd scheef omdat ik anders met mijn knieen tegen de dichte onderkastjes zit. Ik vrees dat ik weer hetzelfde te horen ga krijgen van het WMO als ik een aangepaste keuken ga aanvragen. Hebben jullie nog tips?

• Paul (moderator)

Ingrid37, Marieke, Anniek,

Mijn vrouw en ik hebben een koopwoning (sinds mei j.l.) en we hebben als eerste

project de keuken gekozen. Irene heeft beperkingen, maar deze zijn nog wel te

overzien. Geen rolstoelgebruik (binnenshuis) en zolang er niet te hoog gereikt moet

worden, komt ze nog een heel eind. Het word dus ook geen keuken van een

aanpassingsbedrijf o.i.d., maar van een ´reguliere´ keukenzaak.

Wel willen we met wat toekomstvisie naar deze verbouwing kijken en daarom vraag

ik tips. Hoogte werkblad, hoogte apparatuur, soort handgrepen, diepte gootsteen,

allemaal goede opmerkingen en we staan open voor alle suggesties !!

We hebben geen haast (er zit een keuken in het huis), maar denken aan oktober.

Paul (moderator)

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb een koophuis… Mijn huis wordt momenteel verbouwd via de WMO maar dat wordt niet vaak gedaan.

De gemeente Eindhoven is coulant en ook zij proberen je ook als eerste te verhuizen. Omdat mijn toekomstbeeld erg progressief is geschetst door het CIZ (reuma en ms + 4 infarcten in een jaar = binnen een jaar afhankelijk van elektrische rolstoel) zou wachten op een aangepaste woning langer dan een jaar duren en dat zou te lang zijn. Voor alle voorzieningen binnen de WMO geldt dat je ze maar een keer per zeven jaar kunt aanvragen normaal gesproken. Hoewel ik rolstoelen harder slijt. Tja dat krijg je als je er trappen mee af gaat en mee de bossen ingaat (ik heb als hobby geocachen) maar dan moeten ze wel afgekeurd worden.

Nu wordt er 30 m² aangebouwd, de huidige woonkamer wordt badkamer en slaapkamer en in de aanbouw komt dan een woonkamer. Tevens krijg ik dus een nieuwe keuken. Alhoewel krijg…. Ik krijg ca 2500 vergoed voor de keuken (gebaseerd op ik geloof 2 onderkastjes, drie bovenkastjes, vrijhangend blad, geen apparatuur, zoiets) en mijn keuken is erg groot en komt in het hart van mijn huis dus die gaat 14.500 kosten. De totale verbouwing kost ca. 120.000 euro en ik krijg 80.000 van de gemeente die ik dan naar draagkracht in drie jaar moet terugbetalen. Wat na drie jaar over is wordt kwijtgescholden en sowieso krijg je 1/3 kwijtgescholden van dat bedrag maar gezien mijn draagkracht wordt dat wel meer.

WMO voorzieningen als huishoudelijke verzorging krijg ik ook niet. Ik heb een gezonde partner en ook kinderen vanaf vijf worden geacht mee te helpen. Die van mij zijn zeven en tien. Ik heb wel een klein PGB voor persoonlijke verzorging en daarvan betaal ik deels mijn echtgenoot en daarvan betalen we dan weer huishoudelijke hulp (soort uitruil dus).

Mocht je meer willen weten dan vraag maar, ik ben redelijk goed op de hoogte van alle gels rond vergoedingen en PGB 's

• ingrid37

Hoi Paul en Marieke,

Bedankt voor jullie reacties!

Paul ik ben erg benieuwd naar jullie keuken. Misschien is het mogelijk een foto te plaatsen om een idee te krijgen. Mailen mag ook. Tzt geef ik mijn emailadres wel, weet niet hoe ik dat kan instellen hier.

Marieke, ja het is eigenlijk duidelijk waarom jij wel een gedeelte vergoed krijgt, je hebt ook zo ontzettend veel ellende met je gezondheid. Maar er blijft dus evengoed nog een flinke kostenpost voor je over. Ook ik ben benieuwd naar jouw toekomstige keuken. Mocht ik (nog meer) willen weten, dan zal ik het zeker aan je vragen. Beiden alvast succes met de verbouwing! Gr. Ingrid

• tecko

Hallo Paul.

Ook ik kan mij nog prima redden met de keuken die ik nu heb. Toch zijn er her en der een paar dingen die ik graag anders had gezien maar ja toen we dit huis kochten wist ik nog niet eens dat ik reuma had. Trouwens de manier waarop ze de oven hier hebben geplaatst is zelfs voor iemand zinder reuma al een ramp.

Waar ik op zou letten is het volgende. Ik heb de oven boven de koelkast. NIET DOEN. De koelkast zou iets hoger moeten door er bijvoorbeeld een schuiflade onder te doen. Zorg er voor dat je de oven/ combimagnetron op aanrecht hoogte hebt. Omdat die van mij boven de koelkst zit moet ik bovenschouderhoogte de schalen er in en uit halen. Niet doen dus.

Verder heb ik alle bovenkasten tot aahn het plafond. Voor mij verloren ruimte omdat ik er A, niet bij kan en B niet zo hoog kan komen met mijn armen. Ruimte is natuurlijk super maar als je het op den duur niet meer gebruiken kunt zit er ook niet veel logica in. Ik heb dat nu opgelost door de kelderkast te voorzien van planken waar mijn voorraad nu staan zodat ik de laden onder het aanrecht allemaal kan gebrukken voor alles wat er verder nog nodig is in een keuken. Ik moet er wel heel erlijk bij zeggen dat ik een knoert van een keuken heb en we maar met zijn tweeen zijn dus ik heb alle kastjhes boven ook niet nodig.

Wat ik zelf ook anders had gedaan is de plaats van de vaatwasser. Die had ik net als de koelkast graag met een onderla gehad zodat ik niet hoef te bukken als ik de boel er in zet.

Succes er mee en ja als ie straks klaar is dan verwachten we toch op zijn minst een foto van het geheel

gr. Marja

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Wat Marja beschrijft kom ongeveer overeen met mijn nieuwe keuken ;-) . Enne voor wie een keuken gaat kopen, ik heb goede ervaringen met een bedrijf in het midden van het land die medi- en normale keukens doen en die het hele land ermee doen zeg maar ;-) . Wie een naam of webadres wil mag me mailen, de adviezen waren erg goed.

Overigens hebben ook zij goedkopere keukens, ik heb een zeer grote luxe keuken met alles erop en erin (van quooker tot oven waarvan de deur wegschuift onder de oven als je hem open doet tot stenen bladen en achterwand) vandaar 14.500,–

Ik zou iedereen met beperkingen adviseren eens bij een ‘aangepast’ bedrijf te gaan kijken die hebben andere ideeën dan normale keuken zaken, die ideeën kun je dan meenemen naar de normale keukenzaak of zelfs naar Ikea of andere goedkope keukenwinkel als je daar je keuken uiteindelijk wilt kopen.

Ps vinden jullie het leuk als ik een blog bij hou van de verbouwing?

• Jopie1982

Goed om te doen Marieke. Denk dat er altijd punten zijn waar we van kunnen leren.

Of waar we wellicht zelf aan moeten doen als we ooit gaan verbouwen.

De problemen, de regels, waar niet aan gedacht, waar wel aan gedaan.

En natuurlijk…..het eind resultaat.

• Ingrid37

Marieke (Beheerder) Schreef:

——————————————————-

> Ps vinden jullie het leuk als ik een blog bij hou

> van de verbouwing?

Ja graag Marieke. Gr. Ingrid

• Joke (moderator)

Lijkt me heel leuk

liefs Joke (moderator)