fibromyalgie antidepressivum voorgeschreven gekregen

• RAFA

Hallo

Naar de reumatoloog geweest. Ik heb RA, FM en polyartrose. De reumatoloog vond dat de FM klachten verergerd waren.

Nu heb ik het antidepressivum Amitriptyline voorgeschreven gekregen. Een lage dosis 10 mg voor het slapen gaan.

Motivatie van hem: betere nachtrust en daardoor meer ontspannning voor spieren. pezen etc..

Op diverse fora gekeken en de meningen zijn nog al verdeeld. De bijwerkingen zijn ontelbaar.

Dus bij deze: zijn er hier op het forum mensen met ervaringen met dit middel positief danwel negatief?

Ik wacht met inname tot ik meer weet om het uiteindelijk te gaan gebruiken….

Alvast bedankt voor het reageren!

Linda

• Alphons

Hoi Linda,

ik krijg dezelfde dosering. Ik slaap er inderdaad beter van (zes uurtjes ipv vier) en mijn spieren zijn wat soepeler. Voor mijzelf vindt ik het een nadeel dat je er overdag duffer van blijft. Verdere bijwerkingen heb ik niet. Normaal krijgen mensen die dit slikken als antidepressiva een dosering van 75 mg of hoger.

Groet,

Alphons

• hvh

Hoi Linda,

Ik gebruik ook amitriptyline voor mijn AP en ik slaap er niet fantastisch op maar nu heb toch de neiging ie wat raar op medicatie te reageren hihi. ik wordt er meer high van zeg maar. Echte negatieve bijwerkingen heb ik niet gehad behalve dat ik na inname een enorm honger gevoel krijg.

Heel veel succes!!!!

groetjes

Sabine

• Pieternel1900

Indien noodzakelijk

diclofenac.

prima medicijn

• tecko

Hallo Linda. Zowel mijn man als onze dochter gebruiken dit. Beidde hebben er goed baat bij en geen bijwerkingen van welke aard dan ook. Onze dochter kan direct merken als ze eens een dag overslaat en mijn man snurkt een stuk minder. Fijne positieve bijwerking voor mij.

Onze dochter heeft erge fibro en als ze het eens een dag niet slikt moet ze het direct bezuren.

Mijn man slaat om de zoveel tijd eens een paar dagen overof vergeet af en toe 1 te nemen maar ook hij slaapt dan direct veel minder ontspannen en is de dag er na erg vermoeid.

m.a.w. hier alleen maar posotief.

gr. Marja

• tecko

Hallo Pieternel.

Dit gaat echt niet voor iedereen op hoor. Zowel mijn man als ikzelf kunnen absoluut niet tegen Duclofenac. Beidde krijgen we ontzettend opgezwollen handen en voeten wat weer extra druk en pijn met zich mee brengt. We mogen het allebei niet meer hebben.

gr. Marja

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ik heb Amytriptyline gekregen tegen status migrainosus dus niet tegen fm. Ik raakte er compleet van in coma en sliep echt letterlijk de hele dag. Bleek er overgevoelig voor. Ik vond het heerlijk na al die jaren slecht slapen een week 24/7 slapen ;-) maar ik mag het dus niet meer hebben nu.

Vaak is het een kwestie van uitproberen en goed naar je eigen lichaam luisteren. Ervaar je rare bijwerkingen dan moet je wel even nagaan of die van de Amytriptyline komen en of ze van voorbijgaande aard zijn. Er zijn mensen die heel veel baat hebben bij dit medicijn.

Groetjes Marieke (beheerder)

• meindert telkamp

Een antidepressivum wordt vaak voorgeschreven bij genoemde klachten. Als therapeut kan ik mij dit soms wel voorstellen doch echter er zijn ook goede alternatieven. In onze praktijk werken we met een combinatie van behandelvormen wat uitstekend werkt en er voor zorgt dat men geen antidepressivum nodig heeft. Je zou dus eens in je omgeving kunnen gaan kijken of er van dergelijke praktijken zijn voordat je besluit om het middel te gaan nemen. De bijwerkingen kunnen soms hinderlijk zijn en meer overlast geven dan baat. Echter het kan ook andersom.

Mocht je meer gerichte informatie willen schroom dan niet om ons te contacten.

Succes met je gezondheid en probeer een gezonde beslissing te nemen.

• flopje

Nee ik kan er ook niet tegen. Ik kreeg het voorgeschreven voor ontstoken schouder, daar hielp het ook inderdaad voor.

Maar na 3 dagen werd ik wakker en ik wist niet of ik een kater had of nog dronken was, totaal gevoel van onder invloed zijn en dat zonder een drup.

Ook kreeg ik brandende pijn aan binnenkant knie die ook niet meer verdween.

Na rontgenfoto's en later MRI scan bleek ik een spontaan gescheurde meniscus te hebben, kijkoperatie vorige week gehad.

Ik weet natuurlijk niet zeker of het door de diclofenac kwam maar het zou me niet verbazen want ook had ik veel pijn in bekken/heupen, dat verdween gelukkig na paar dagen.

• Conn

Met bewondering heb ik gelezen waar dit middel allemaal voor gegeven word.

Omdat ik een week of 6 met oorontsteking heb gelopen en de echo in mijn hoofd niet over ging, heb ook ik dit middel gekregen tegen de echo in mijn hoofd.

Echter de vele bijwerkingen in de bijsluiter ben ik bang om dit middel te gaan gebruiken, en probeer ik het op te lossen met een neusspray.

Afgelopen nacht heb ik zeer slecht geslapen,misschien moet ik heb toch maar is nemen voor de nacht omdat ze zo te lezen voor een goede nachtrust zorgen!!

Groetjes, Conny