Dag Paul,
Even een reactie op het artikel:
Ik lees,
Zo was er een onderzoek waaruit blijkt dat mensen met reuma die met de nieuwste medicijnen (biologicals) worden behandeld vaak minder tevreden zijn dan zij die de gangbare medicijnen gebruiken behandeld. Hoe dat komt? Dat heeft alles te maken met de verwachtingen die zij hebben over de behandeling. Sommigen verwachten gewoon te veel van nieuwe middelen. Waar die verwachting vandaan komt is ook voor discussie vatbaar.
Mijn idee:
Men verwacht dus blijkbaar teveel van de vervolgbehandeling met boilogicals. Ik verwachte van Remicade weinig maar het was een verademing tot de bijwerkingen kwamen. De reclame van humira enige tijd geleden op tv schiep grote verwachtingen. Reumatologen grijpen ook elk nieuw middel aan en geven daarvan vaak hoog op.
Ontstoken tandvlees:
Schijnt ook invloed te hebben op RA. Kan best. Maar, een vriend van mij ( hij is helaas allang niet meer ) kreeg eind vijftiger jaren vorige eeuw RA. Zijn hele gebit werd getrokken, dat zou helpen tegen de RA. Geen enkel resultaat dus in zijn geval.
Artrose:
"En er wordt ook veel onderzoek gedaan naar ‘markers’, stofjes in het bloed die artrose kunnen aantonen. En heb je eenmaal een stofje te pakken dat typisch voor artrose is (een marker), dan kun je daar misschien ook wel een anti-stofje tegen maken waardoor je het proces van de artrose zelf kunt aanpakken.
Mijn idee:
Die markers hebben we dus al bij RA. Let wel, markers! Zal best ook wel lukken bij artrose. Maar met al dat geblokkeer van die stofjes neem je de oorzaak niet weg! Als je onverhoopt moet stoppen met al die blokkers moet je eens kijken wat er dan gebeurd! Daar moeten ze eens een onderzoek naar doen!
De ontdekking in het artikel:
"Uit veel onderzoeken blijkt dat het erg belangrijk is dat reumatologen dicht op de ziekte zitten, snel behandelen en de behandeling ook snel aanpassen aan het ziekteverloop.
Mijn idee:
Daar heb ik zelf nu 48 jaar ervaring mee en kan het geheel onderschrijven . Maar het is zeer in strijdt met de huidige opvattingen. Die zeggen:
Flink aanpakken de boel met zware medicatie, liefst voor het uitbreken van de RA. Niet stoppen met medicatie, ook al is er sprake van remissie.
Het laatste woord is er nog lang niet over gesproken
Wordt vervolgd.
Groeten,
Kees