Nauwkeurige herkenning van reuma

• Paul (moderator)

Nauwkeurige herkenning van reuma

Reumatoïde artritis komt even vaak voor als diabetes, arteriosclerose en kanker tezamen.

Omdat de ziekte in gevorderde toestand niet meer zonder operatie is te behandelen, zoekt

men naar mogelijkheden voor een vroegtijdige diagnose.

Daarvoor is nu een nieuw door de PTB in Duitsland ontwikkeld fluorescentie-beeldvormings-

procedé beschikbaar dat met een nieuwe analysemethode nog efficiënter kan worden.

De patiënt krijgt een injectie met de contrastvloeistof indocyaangroen. Dan worden zijn

handen - daar treedt de reuma bijzonder vaak op - belicht met nabij-infrarood licht. Het licht

dringt als warmtestraling in de hand en laat het contrastmiddel oplichten. Met behulp van

een zeer gevoelig beeldopnamesysteem kunnen dan de reumahaarden worden gedetecteerd.

Proeven toonden aan dat met deze analysemethode een trefzekerheid van 70% kon worden

gehaald met een systeem met camera en zelfs 92% met een laserscannersysteem.

bron: http://www.engineersonline.nl/nieuws/id17847-nauwkeurige-herkenning-van-reuma.html

• Jopie1982

Klinkt goed, ik ga dan alleen alweer aan de kosten denken, welke ziekenhuizen kunnen en mogen het enz.

Verder heb je toch ook een soort mri scan (heet anders hoor maar ik kan niet op de naam komen) die ook alle ontstekingshaarden aangeeft?

Zo ongeveer 1 keer per jaar ga ik onder zo'n ding door om te kijken of er nieuwe plekken bij gekomen zijn.

Maar goed……ook daar zitten natuurlijlk hoge kosten aan.

Wel is het zo dat alles om het op te sporen natuurlijk super is.

• Pepe

En als er geen ontstekingen -aantoonbaar- aanwezig zijn, maar wel (veel) pijn is…?

• Jopie1982

Dan zou je altijd nog voor een ct-scan kunnen gaan of je gewrichten al aangetast zijn.

Maar goed dat hoeft ook niet altijd te zijn. En ook hier moet je dan weer een arts hebben die de ct-scan wil inzetten.

Het blijft een ziekte die soms toch heeeel moeilijlk vast te stellen is.

Denk dat heel veel mensen op dit forum daar helaas wel ervariing mee hebben.

Daarom is het fijn om te lezen dat er continu toch ontwikkelingen zijn om reuma op te sporen.

• AnnemiekV

Tja,die zoetocht hebben velen….

Ook bij is niks in het bloed te zien,niks op de scan te zien of op röntgen.Ik heb wel slijmbeursontstekingen in heupen en enkels en mijn achillespezen ontstoken.Vaak onverklaarbare verhoging,en moe…..Dat zie je op een scan denk ik niet terug?Mijn knokkels in de vingers zijn wel verdikt,maar daar is geen nieuwe foto van gemaakt,en die van vorig jaar was in orde.

Ik heb donderdag een spuit in de bilspier gekregen,om te kijken of dat werkt,want ontstekingsremmers doen te weinig.Ben vergeten na te vragen wat voor spuit,in ieder geval was het geen prednison zei de arts.

Vind dit wel heel interessant,want het zou toch zo fijn zijn als je wat sneller een diagnose kon krijgen,en dan ook gerichter te werk kunt gaan!