“Hoe lang moet ik deze medicijnen nog blijven slikken?”
“Dat je zo afhankelijk bent van de medicijnen, dat vind ik erg”
“Ik weet niet of het ooit went”
“Verstandelijk weet ik dat ik ze nodig heb, maar gevoelsmatig heb ik er zo’n moeite mee”
“Soms heb ik ook wel eens gedacht: wat zou er nu gebeuren als ik ze niet meer slik?”
Herkent u deze uitspraken? En wilt u hier met andere reumapatiënten over discussiëren? Het Erasmus MC is, met financiering vanuit het Reumafonds, een onderzoek gestart naar factoren die van invloed zijn op het slikken van reumaremmers (DMARDs). In het kader daarvan organiseren we een éénmalige focusgroep. Gegevens worden anoniem verwerkt en niet teruggekoppeld naar uw arts. We zijn op zoek naar deelnemers die minder dan twee jaar reumatoide artritis, artritis psoriatica of polyartritis hebben en hiervoor reumaremmers (DMARDs) slikken.
In de eerste fase van het onderzoek willen we weten wat voor u redenen zijn om uw medicatie wel of juist niet te slikken. De resultaten van de focusgroep worden gebruikt om een vragenlijst te ontwikkelen die kan voorspellen welke patiënten hun medicijnen niet of niet op de juiste wijze innemen.
Wilt u zich opgeven of heeft u nog vragen? Stuur dan vóór 1 juni 2011 een e-mail naar a.pasma@erasmusmc.nl.
De focusgroep vindt plaats in het Erasmus MC in Rotterdam. Datum en tijdstip van het groepsinterview zijn in overleg. Reiskosten naar het Erasmus MC zullen worden vergoed.