vallen verleden tijd

• hvh

Ik kwam iets interessants tegen bij het reumafonds.

Vallen verledentijd

2 mei 2011 |

Voor mensen met een reumatische ziekte is het belangrijk dat zij in beweging blijven. Maar zij lopen ook meer risico op blessures door een val. Het valpreventieprogramma ‘Vallen Verleden Tijd’ vermindert het aantal valpartijen van patiënten met een reumatische ziekte met veertig procent. Dit blijkt uit promotieonderzoek van fysiotherapeut en bewegingswetenschapper Ellen Smulders, uitgevoerd bij de Sint Maartenskliniek te Nijmegen.

Smulders gebruikte het valpreventieprogramma ‘Vallen Verleden Tijd’ bij patiënten met osteoporose. En onderzocht ook of het toepasbaar is bij reumatoïde artritis. Uit de resultaten bleek dat het programma zorgde voor een vermindering van veertig procent in het aantal valpartijen. Daarnaast waren ze minder bang om te vallen. Ellen Smulders promoveerde op 2 mei op haar onderzoek.

Vallen

Per jaar belanden 50.000 mensen met een botbreuk op de spoedeisende hulp omdat ze gevallen zijn. Ongeveer negentig procent van alle heupfracturen is het gevolg van een val. Met name bij patiënten met een reumatische ziekte is het risico op een val groot. Het viel Smulders op dat er weinig aandacht is voor valpartijen bij reumatische ziekten. Zij richtte haar onderzoek op twee reumatische ziekten: osteoporose en reumatoïde artritis. Deze ziekten gaan gepaard met balansproblemen en de patiënten functioneren fysiek minder goed. Ook hebben ze een verhoogde kans op botbreuken als gevolg van zwakke botten.

(www.reumafonds.nl/actueel/nieuwsoverzicht/vallen-verleden-tijd)

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

viel gisteren het laatste treetje terwijl ik de trap opliep. Natuurlijk opgevangen met m'n armen en dus verkeerde pols … AU! Ik moet ook aan de valpreventie denk ik….

Groetjes Marieke (beheerder)

• hvh

Oei heel pijnlijk, niets kapot hoop ik?

• Jopie1982

Ow bagger die traptreden. Mmmm is het erg mis gegaan?

Blij dat ik altijd geturnd heb, dan leer je ook te vallen…..! Hopelijk hoef ik het nooit te gebruiken, maar wie weet heb ik er wat aan.

Wel is het zo dat ik er van overtuigd ben dat als mensen het weten je er zeker profeit van kunt hebben, alleen moet het er eigenlijk ingeslepen worden.

Want als je valt is dat echt in een seconde en ga dan nog maar eens na denken hoe je moet vallen…….k ben bang dat je dan al op je gat ligt.

• aletta

ik heb een judo en karate achtergrond (was jaaaaaaaren gelden zelfs derde op een NK :) ) en ik merk daar nog steeds de voordelen van. Ik weet hoe ik moet vallen, ben er niet bang voor en automatisch gaat het meestal goed

• Pepe

Je haalt me de woorden uit de mond. (behalve dat ik géén derde was op welke WK dan ook, O ja, wel bij ‘Linez’, maar dat terzijde…)

Die valtechnieken van Judo hebben me de laatste tijd zeker geholpen, een paar dagen geleden nog over een laag tuinhekje gestruikeld -'s morgens vroeg, nét na het werk, geen hond te zien natuurlijk, lag ik daar-

Gekneusde schouder en een paar ribben die nog zeer doen als ik hoest of een vreemde beweging maak.

Laatst van de trap af gesodemieterd, er moet iemand gedacht hebben : ‘Die kerel heeft nog niet genoeg pijn’, dat kon er ook nog wel bij.

Je wordt er heel voorzichtig van en ik heb van die opa-pantoffels gekocht (die ik altijd weigerde aan te schaffen) met stroeve rubber zolen.

Komt dat even goed uit: Over een week of acht wordt ik opa… ;)

• tecko

Tja vallen. Begin er zo langzamerhand een leuk tijdverdrijf van te maken. De trap heeft de voorkeur en als goede tweede de gladde vloer. Op de derde plaats de lage hekjes waar je gemakkelijker omheen kunt maar denkt er nog over te kunnen. Ik denk dat ik maar eens een training bij mijn man op de kennel mee moet doen als hond want daar leren ze tenminste hoe ze die dingen moeten nemen.

Ben momenteel weer bont en blauw omdat ik de twee laatste treden van de trap gemist heb. Volgende keer toch maar weer de was naar beneden mikken.

gr. Marja

• aletta

hi hi trappen blijven link hoor… ben ooit eens op een vakantie op Lanzarote in de regen van een spekgladde trap gevallen( ehh ja we hadden een fles wijn op met zijn tweetjes) en met mijn hoofd tegen een betonnen bloembak gekomen. Ben 40 minuten bewusteloos geweest en ik snapte echt niet waar die 2 (!) ambulances en al die agenten zo snel vandaan kwamen (toen ik wakker werd dus, ik dacht dat er maar een halve minuut voorbij was ofzo) . En waarom iedereen zo paniekerig deed.

Ik lag wel in een plas bloed (was helemaal opengeschaafd door de decoratieve lava muur naast de trap en ik had een hersenschudding. Ik kon wel ineens spaans verstaan (en het was een oogverblindend knappe broeder hahaha). Ik mocht wel een weekje langer op Lanzarote blijven want ik mocht niet naar huis vliegen.

• Pepe

Het valt wél, maar niet altijd mee…

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ook bij mij ligt het niet aan de vaktraining op zich … Jaren vechtsport dus misschien is dat juist het probleem,.. Ik weet hoe ik moet vallen… Ik breek m'n val ook wel maar toch! Ik val wel ;-) en nu deed het toch zeer met die pols.

Kan gelukkig toch niet kapot, is al kapot haha.

Groetjes Marieke (beheerder)