TNF-blokkers

• aletta

heb je daar zelf de keuze in dan? De medicijnen zijn niet zonder meer uitwisselbaar en als het goed is bekijkt de reumatoloog welk medicijn de beste kans van slagen is..

Ik had eerst spuiten (Enbrel en Humira). We hebben een autokoelkastje gekocht voor de verre autovakanties. Werkte perfect, en voordeel was dat we ook wat blikjes koude frisdrank hadden. Lange vliegreizen doen wij niet zo, maar wat ik wel eens gedaan heb(en uiteraard besproken met de reumatoloog) was een dubbele dosis spuiten op de dag van vertrek (ik spoot 2x per week 25 mg Enbrel) en dan anderhalve week later bij terugkomst weer een dubbele dosis. Werkte bij mij ook goed.

Nu heb ik infusen. Is ook belastend. Ik ben heel erg slecht te prikken dus heb nogal eens aderontstekingen van de infusen. Dan ben ik een maand doodziek. Ik vond eerlijk gezegd het prikken makkelijker.

• karin

hallo ik heb ook al 22 jaar reumatoide arterites en heb alle medicijnen al gehad en ik ben erg allergisch voor medicatie,ook tnf blokkers heb ik gehad en kon er niet tegen heftige reacties had ik en nu weten ze het niet meer ,ik dacht dat ik de enige was maar er zijn een hoop mensen die er niet tegen kunnen maar gelukkig zijn er ook veel mensen die er geen klachten van krijgen,ik moet wel zeggen dat buiten die reacties ik wel merkte dat het hielp maar mag het nu niet meer hebben gr karin