MTX & zon kunnen die samen??

• Jopie1982

Vraagje, ik heb sinds een jaar of 10 zomer spontaan last van zonneallergie gekregen.

Kleine, jeukende blaasjes als je in de zon hebt gezeten. Niet heel spannend, soms wat vervelend en gaat snel weer weg.

Nu heb ik onlangs voor het eerst even in de zon een boek zitten lezen (terwijl ik dan nu MTX gebruik) en ik zit helemaal onder

de blaren, blaasjes, bulten enz. en heb ik echt mega jeuk.

Zelf begreep ik er helemaal niets van, maar zou dit van de MTX kunnen zijn?

Iemand ervaring?

En ja……wat doen jullie er aan?

T is ten eerste lastig en ten tweede zie het er echt niet uit.

• anniek

Dag Jopie,

Heb net als jij de laatste jaren ook last van zonneallergie.Vooraf de huid wat laten wennen aan zon d.m.v. een zonnebank wil ook echt wel helpen.

Kreeg vorig jaar ineens een heel heftige allergische reactie van de zon.

Moest acuut naar de dokter omdat ik me helemaal niet goed voelde, had toen misschien net de vorige dag een kwartiertje in de namiddag in de zon gezeten…..

Overal uitslag en zwelling en jeuk.

Kreeg daar gelijk een allergiepil en moest me helemaal insmeren op die plekken met anti-allergiezalf.

Volgende dag toen nog wat zwaardere allergiepillen want kwam niet echt tot rust.

Maar ik gebruik zoveel medicijnen dat ik echt niet weet waardoor het veroorzaakt werd.

Loop nu wel met een allergiepilletje op zak…..maar is gelukkig nog niet weer gebeurd.

succes!

• Sacha

Hallo Jopie,

Stilzitten in de zon kun je beter niet doen als je MTX gebruikt..

M'n reumatoloog rade mij aan om kleine wandelingetjes in de volle zon te maken, en raar maar waar, als ik

dat doe heb ik geen last van allergische reaktie.

Als ik in de tuin zit ga ik altijd onder de parasol zitten.

Misschien heb je hier wat aan.

Groet van Sacha

• Jopie1982

Tnx. ga het zeker proberen. Heb er idd nu opgelet niet in de zon te zitten, maar ik zie er nog steeds niet uit.

De jeuk is inmiddels wel te harden, alleen ziet het er zo raar uit al die vreemde bulten op je armen en door de psoriasis zitten ze al zovaak naar

me te kijken, beetje vervelend allemaal dus.