Histamine en Reuma

• hvh

Hoi iedereen,

Al een paar maanden gaat het niet zo lekker hier, heel veel ontstekingen en opvlammingen die elkaar opvolgen de laatste tijd heb ik heel veel last van mijn histamine allergie (pollen en stofjes in voedsel en zo) het is bij mij een paar jaar geleden begonnen als gewone hooikoorts maar inmiddels dit jaar zover dat ik echt heel ziek wordt van bepaald voedsel. Als ik iets verkeerds heb gegeten dan krijg ik diaree, buikpijn, maagpijn en griep verschijnselen, dit houd een dag of twee aan en dan kan ik vervolgens twee dagen niet meer lopen van de reuma (het een houd het ander instant) nu ben ik vrijdag naar het zieken huis geweest en heb o.a. dit besproken, ik ben direct naar een dieetiste door verwezen (was al 2,5 kg afgevallen in een paar weken) en mij is verteld dat meer mensen met reuma (in mijn geval ap) hier last van hebben.

Graag wil ik weten of anderen hier ook last van hebben en zo ja hoe gaan jullie hier mee om want het lijstje dat je mag eten is echt heel beperkt.

Mocht iemand de klachten herkennen ik kan je adviseren ga naar het ziekenhuis want ik heb er nu een griep overheen (door dat je slecht eet wordt je weerstand nog minder als dat het was) en tis even geen pretje.

Groetjes

Sabine

• aletta

ik herken dit!

Ik had altijd al hooikoorts, maar mijn allergieen zijn steeds erger geworden. 2 jaar gelden naar de allergoloog doorverwezen door mijn reumatoloog en daar kwam een hele lijst uit, met name voedingsmiddelen.

Volgens de allergoloog worden de allergische reacties erger door de medicatie die je afweer afbreekt (biologicals en arava in mijn geval). Er kwamen ook stoffen uit de test die ook in medicijnen zitten, dus mijn medicatie is er op aangepast. Voelde me al direct stukken beter.

En voedsel… tja in het begin was het echt een klein lijstje. Maar inmiddels weet ik erg goed wat ik wel en niet kan eten (mede door de dietiste) en eet ik prima. Ben overgestapt op volledig biologisch eten, 3x per week geen vlees, geen fruit meer ( want daar kan ik dus niet goed tegen) en opletten met groenten (max 2x per week rauwe groenten zoals sla etc). Ook maar 1x per week nitraat rijke groenten ( dus geen sla en spinazie in 1 week). Alles vers, niets meer voorgesneden etc.

Het gaat nu echt heel goed. Zo goed dat ik af en toe kan smokkelen. Ik kan weer gewoon uit eten (als ik dan de rest van de week maar oppas). Het enige nadeel is dat ik wel redelijk voorspelbaar kook ( nieuwe dingen uitproberen kan erg slecht bevallen), maar zolang het allemaal goed smaakt vind ik het wel prima zo!

• hvh

Hoi Aletta,

Wat jij beschrijft ben ik nu ook mee bezig en idd wat je zegt het is ook uitvinden wat je wel en wat je niet kan hebben maar vind het nog wel erg moeilijk. Ik probeer zo veel mogelijk te varieren met wat ik nu weet wat ik wel kan eten en daar voeg ik nu langzaam dingetjes aan toe. (zo heb ik gister een nieuwe kruiden uitgeprobeerd waarvan ik het niet zeker wist) heb ik nog een vraagje aan je….je eet geen fruit hoe krijg je dan je vitamine binnen? heb je daarin wat tips voor me?

Heel erg bedankt voor je reactie!

Groetjes

Sabine

• aletta

ik kan wel tomaat en paprika eten. Die eet ik dus ook veel. En veel wortels (ik snij zelf mijn eigen roerbakpakketten, dus altijd met paprika en wortel en dan wat variatie). Ik eet ook heel veel groenten. De dietiste vertelde me dat als ik dus maar genoeg caroteen (zit dus in wortel) binnenkrijg, dat de rest van de vitaminen wel goed zit als je gewoon gezond eet. Fruit blijkt dus helemaal niet zo heel erg nodig te zijn.

Verhit fruit kan wel (heel soms) dus soms verwen ik me zelf met warme appel uit de magnetron met kaneel en vanillevla (echt superlekker). En aardbeien kan ik heel soms wel eten dus dan eet ik me zo ongeveer ziek hahaha. Soms neem ik ook producten met toegevoegde vitaminen.

In het begin nam ik wel vitaminepillen, maar op een gegeven moment zei de dietiste dat ik daar beter mee kon stoppen omdat ik dus genoeg binnenkrijg. En verder dus heel erg veel varieren. Ben echt een creatieve kok geworden haha. Ik heb een paar hele goede kookboeken gekocht, ook voor voedselallergieen (zal de titel voor ej opzoeken, maar heb er veel van geleerd) en dus ook vegetarisch meer gaan proberen (en daar zitten dan weer veel vitaminen in, in die seitan enzo)

• Marieke (Beheerder)

Hoi,

Ook ik herken dit probleem en heb allerlei allergieën. Ik slik wel aanvullend Dagravit 50+ (terwijl ik toch echt pas 33 ben). Mijn reumatoloog heeft weleens mijn vitaminen en mineralen laten screenen maar dat schijnt erg duur te zijn.

Het lijstje was klein maar ik ben wel dingen die ik niet mocht weer gaan proberen, op sommige dingen reageer je nou eenmaal heftiger dan anderen.

Groetjes Marieke (Beheerder)

• hvh

Hoi Aletta en Marieke,

Super bedankt voor de reacties! De titels van de kookboeken zou ik heel graag willen. ik ben intussen nog aan het wachten op de dietiste maar begin langzaam wel mijn draai met mijn “beruchte” lijstje aan het vinden.

Nogmaals echt super bedankt voor de reacties!

Groetjes

Sabine Le BLanc