Voetnagels knippen

• SAP

Hoi mensen,

Ik zit met een vraag. En wel het knippen

van je nagels aan je tenen, hoe doen jullie

dat,en als je het zelf niet kan zoals ik en

alleen bent wie doet het dan?

Gaan jullie bijv. naar een pedicure?

SAP

• aletta

bij mij komt een pedicure aan huis, wordt vergoed door mijn ziektekostenverzekering (wel met een maximumbedrag per jaar, dus een gedeelte betaal ik zelf)

• miranda1963

De meeste verzekeringen vergoeden de kosten van een pedicure als je reuma hebt. Wel met een maximum, ligt eraan hoe je verzekert bent.

Ik zou eens informeren bij je verzekering bij welke pedicure je in jouw woonplaats terecht kunt.

Zelf heb ik dit nog niet gedaan, maar ga ik er in de toekomst zeker gebruik van maken. Ik heb artrose aan een heup en kan dus moeilijk bij mijn voet komen. Voor het aantrekken van de sok heb ik inmiddels een hulpmiddel.

Succes!

Groetjes Miranda

• Alja

Ook ik ga naar een pedicure.

Inderdaad wel eerst aan je verzekering vragen naar welke pedicure je mag gaan.

Succes!

Groetjes Alja

• anniek

Ga ook al paar jaar naar een pedicure met een reuma-aantekening.

Dat is nodig om een bepaald bedrag terug te krijgen van de verzekering.

Alleen: ben vorige week dinsdag geweest en zit nu met 2 ontstoken tenen waar ze bezig is geweest…..

Dacht dat ze (pedicures) er waren om problemen te verhelpen…..

Komt dit nu ook door de reuma dat je een verminderde weerstand hebt?

Aan de andere kant weet ik zelf ook wel dat humira je immuunsysteem onderdrukt.

Hebben jullie dit al eens meegemaakt?

• miranda1963

Hoi Anniek,

Mijn schoonmoeder had hier ook altijd zo'n last van. Komt echt wel door de verminderde weerstand. Wat ook oppassen geblazen is dat je geen wondroos oploopt. Dit heb ik zelf al eens gehad en dan ben je niet blij. Wondjes aan je voeten kunnen een bron van bacterien zijn en met een verminderde weerstand heb je zo een infectie te pakken. En als je het eenmaal hebt gehad, ben je wel vatbaarder voor herhaling. Dus daarom ben ik wat huiverig voor de pedicure. Als ik er heen zou moeten, dan meld ik dit zeker.

Groetjes Miranda

• Alja

Voor voetverzorging moet je bij een podotherapeut zijn; deze mensen zijn beter opgeleid en hebben ook kennis van zaken met Reuma en Diabetes.

Voor het gemak noem ik wel pedicure maar het is een podotherapeut!

• karl

Een podotherapeut is toch alleen als er iets mis is met

je voeten? Toch niet voor het ‘normale’ onderhoud? :S

Nog even een tip als je het zelf wilt (blijven) doen:

eerst even je voeten in warm water weken, dan worden de

nagels wat zachter en makkelijker te knippen, daarna je

voet op een stoel zetten als ondersteuning..

groeten van karl

• Alja

Wij als reumapatienten mogen en kunnen beter naar een podotherapeut gaan.

Wikipedia meld o.a.het volgende:

Type klachtenstandsafwijkingen aan voeten, inclusief de tenen en de nagels

klachten ten gevolg van overbelasting

vermoeidheidsklachten

specifieke voetproblemen bij kinderen

sportblessures

problemen elders in het lichaam, veroorzaakt door een afwijkende voetstand of een afwijkend looppatroon (knie, heup, rug)

huid- en nagelaandoeningen in het geval een (medisch) pedicure hiertoe niet bevoegd is

klachten bij patiënten die lijden aan diabetes mellitus, reumatoïde artritis of vaatlijden. Voorbeelden zijn open wonden, ulcera (een ontsteking waarbij afstervend weefsel wordt afgestoten, een dergelijke ontsteking doet zich vaak voor als een kraterachtige wond) en nagelproblemen.

• anniek

alja,

ik ben voor mn nieuwe steunzolen net bij de podotherapeut geweest.

maar voor het ‘normale onderhoud’ (net zoals karl schreef) ga ik naar een pedicure met een reuma aantekening.

zou anders denk ik ook een nogal kostbare zaak worden.

iemand hier die voor het ‘dagelijkse’ onderhoud naar de podotherapeut gaat?

en wat zijn daar dan de kosten van?

voor de pedicure betaal ik per keer 30 euro en doe dat elke 6 weken.

gelukkig krijg ik daarvan een deel van de zorgverzekering vergoed omdat ik RA heb.

groet, anniek