Misselijk na spuiten MTX, wat helpt nog?

• Jopie1982

Helaas ben ik altijd al overgevoelig geweest voor medicijnen. Sinds een tijdje spuit ik MTX (op zaterdagavond), maar elke zaterdagavond is het weer mis, incl. de zondag.

Ik heb foliumzuur elke dag (behalve dag van spuiten) let goed op melk producten, neem van te voren gewoon een maaltijd, spuit net voordat ik naar bed ga. Heb al extra medicijnen tegen de misselijkheid, maar NIETS helpt.

Ik blijf super misselijk maar moet ook echt over geven.

Is er iemand die nog een geweldige tip heeft om uit te proberen??

• aletta

heel veel water drinken helpt.

• Joke (moderator)

Ik heb wel eens gehoord de dag ervoor al met primperan zetpillen beginnen

2 stuks en ook de dag van de prik en de dag erna heb je een bepaalde spiegel

in je bloed helpt goed zegt een vriendin van mij.

Ik heb er gelukkig geen last van merk niks van de MTX die ik spuit.

Slik trouwens wel iedere dag foliumzuur behalve de prikdag.

Sterkte

Liefs Joke

• anniek

hallo jopie,

welk merk mtx spuit je?

ik had het vorig jaar ook van een bepaald merk.

kon er absoluut niet over

was er dagen ziek van misselijkheid van.

terwijl dat juist niet de bedoeling is van het spuiten….

groet, anniek

• Marieke (Beheerder)

Hoi Jopie,

Kan ook aan de hoeveelheid liggen… Hoger dan 17,5 mg ben ik zowieso beroerd en aan het overgeven.

Ik krijg dan ook nooit meer dan dat en dan met elke dag foliumzuur.

Groetjes Marieke (beheerder)

• hvh

Hoi Jopie,

Ik heb medicatie tegen de misselijkheid gekregen. Deze slik ik op het moment dat het echt te erg wordt en dan binnen een half uur is de misselijkheid weg. Idd ook heel drinken is heel belangrijk, daarmee reinig je je lichaam zeg maar en plas je de stoffen die je misselijk maken weer uit.

Groetjes Sabine

• Andie

Ik heb van de reumatoloog ook iets tegen de misselijkheid gekregen. Het heet leucovorine en moet je 12 uur na de mtx innemen. Het heeft bij mij vrijwel alle klachten weggenomen. Als je meer acuut iets nodig hebt zou je ook domperidon zetpillen kunnen proberen (vrij verkrijgbaar bij de apotheek). Groetjes, Andie.

• Jopie1982

Ik heb 25 mg en als dat niet voldoende helpt ga ik naar de 30 maar dat is wat ik begreep van mijn reumatoloog de max, anders moet ik overstappen op andere medicijnen. Ik heb ook al wat tegen de misselijkheid zelf gekregen, maar ook dat helpt niet, ik blijf overgeven.

Het merk zal ik eens naar kijken, weet ik niet uit mijn hoofd, meld ik vanavond even.

• rommy

Hallo,

Het klinkt misschien gek maar ik gebruik sinds kort de maagbeschermer pantozol ervoor. Ik had net als jij veel last van misselijkheid, diaree enz. Op een gegeven moment werd ik het allemaal wat zat en ben naar de apotheek gegaan voor advies. Zij adviseerden me een maagbeschermer te gaan slikken. Ik vond dat eerst wat vreemd omdat ik MTX spuit en niet slik. Maar het hielp meteen! De reumatoloog had er ook nog nooit van gehoord dat je bij spuiten een maagbeschermer kunt nemen maar volgens de apotheker wordt pantozol vaker voorgeschreven bij MTX injecties.

Veel sterkte in ieder geval!

• Jopie1982

Tnx. ga het maar eens voorleggen bij de reumaverpleegkundige, want dit is ook echt niet prettig.

Had nog de stille hoop dat ik er aan zou wennen, maar helaas…..nog altijd kots misselijk.