Mijn wonderen zijn de wereld nog niet uit

• Kees

Beste mensen, lotgenoten,

Ben dinsdag ( 8 maart 2011 ) bij de reumatoloog geweest ( daar kom ik al 48 jaar )

De keer daarvoor ( oktober 2010 ) had ik bijna alle hoop laten varen.

Na het plaatsen van mijn eerste kunstgewricht ( linker heup ) speelde de reuma zo op dat lopen vanwege ontstoken knieen onmogelijk was.

In elke knie een coticosteroide injectie gehad ( let op: van het merk Lederspan ) en gestart met Arava.

Langzaam maar zeker verdwenen de onstekingen en nu ruim 4 maanden later loop ik weer als een kiviet ( vliegen doe ik echter nog niet, geen behoefte aan ).

Voor de kenners onder u: BSE 12, CRP 3, HB 9, Alat en Asat 12.

De foto's van de knieen vertonen veel artrose en de linker knie is half versleten ( geen kraakbeen meer, smalle gewrichtspleet ) .

Mochten jullie ook regelmatig last hebben van grote onstoken gewrichten vraag je reumatoloog dan eens of je ook een injectie kan krijgen van het merk Lederspan.

Dit middel heeft een grote moluculaire samenstelling waardoor het geleidelijker en langer werkzaam is in het gewricht.

Laat je niet afschepen dat het uit de handel genomen is!

• aletta

Kees wat fijn!!!!!! En wat een mooie waarden! Zou er een moord voor doen :)

Geniet van het mooie weer nu je zo lekker mobiel bent (maar dat doe je vast al wel haha)

• Marieke (Beheerder)

Kees,

Goed te horen dat het goed gaat. Ook ik merk verschil tussen verschillende soorten prednison.

De ene doet het beter dan de andere…

Groetjes Marieke (Beheerder)

• Andie

Allereerst fijn dat dit voor jou de oplossing is gebleken. Nu mijn vraag: zou zoiets ook in een enkelgewricht kunnen werken? Lopen als een kievit, dat lijkt mij wel wat :)

Of is zo'n injectie meer voor heupen, knieën, schouders?

• Kees

Dag Andie, Er bestaat:

De corticosteroide Lederspan 20 Mg Lederspan (intra-articulaire): Triamcinolone hexacetonide

De corticosteroide Kenacort is ook een Injectievloeistof: Triamcinolone acetonide .

Alhoewel apotheken op internet beweren dat beide preparaten gelijkwaardig zijn is dat niet juist. Ik heb ze beiden bovenelkaar vermeld.

De moluculaire samenstelling van beide is namelijk verschillend.

Lederspan bevat hexacetonide ( blijft langer werkzaam in grote gewrichten, grove moleculen )

Kenakort bevat acetonide ( lost sneller op in de bloedbaan, kleine gewricht, kleinere moleculen )

Het lijkt mij dat kenacort het middel is voor enkel gewrichten indien een goede botdichtheid aanwezig is.

Groeten,

Kees

• Andie

Dank voor de uitleg, ik heb wel een paar keer eerder kenacort gehad, soms helpt het en soms niet :S

• miranda1963

Vandaag ook ingespoten met Kenacort in mijn heup. Heb al geruime tijd last van een slijmbeursontsteking en de pijn trekt steeds verder door naar de bovenkant van de heup. Dit bemoeilijkt het lopen en bijv. het aantrekken van mijn sok 's ochtends (kan er niet bij). De pijn is inmiddels wat beter en nu maar hopen dat de ontsteking ook beter gaat worden. Mijn heup voelt nu heel warm aan. Of dit goed is, ik heb geen idee!?

Groetjes Miranda

• Kees

Miranda,

Heb je ergens een letsel opgelopen of heb je zaak erg overbelast?

Een goedaardige slijmbeursonsteking verdwijnt meestal wel na een week of zes.

Een slijmbeursonsteking voelt zoals elke onsteking warm aan.Kenacort is echter een zeer krachtige onstekingsremmer maar is ook een bijnierschors hormoon.

gebruik hiervan veroorzaakt vaak de welbekende opvliegers ( ook bij mannen ). Na een paar dagen moeten die verschijnselen afnemen. Blijft de heup dan nog warm aanvoelen dan maar weer naar je behandeld arts.Er kan dan spraken zijn van een infectie.

Beterschap

Groeten,

kees

• miranda1963

De injectie heeft goed geholpen gelukkig. Mijn bezinking was duidelijk verhoogd, wat ook wijst op een ontsteking.

Helaas hebben de foto's uitgewezen dat de heup artrose laat zien. Daar ben ik dan weer wat minder blij mee. Je mag rustig zeggen dat ik dit helemaal niet had verwacht. Ik was ervan overtuigd dat het een spieren- en/of pezenkwestie was.

Dus die uitslag viel op zijn zachtst gezegd erg tegen.

Ben wel blij met die injectie. Volgende keer als het nodig mocht zijn wordt het onder echo-geleiding gedaan.

Groetjes Miranda

• Alja

Hallo Kees,

Ik zat me af te vragen hoe het gaat met Arava.

Verdraag je het middel goed?

Wat ik er steeds over lees zijn nogal negatieve berichten,sinds gisteren slik ik ze ook, vandaar mijn vraag.

Groetjes Alja