Sapkuur en MTX

• Marlies

Hallo,

Sinds een aantal jaar gebruik ik 15 mg MTX ivm RA. Deze is redelijk onder controle maar ik wil kijken of ik het met voeding nog beter onder controle kan krijgen.

Nu heb ik iets gevonden over het mediterrane dieet wat goed zou kunnen werken. Deze voedingsstijl wil ik dus gaan invoeren in mijn leven.

Als voorbereiding hierop had ik bedacht te gaan vasten, even alles schoonmaken van binnen. Dus vandaag ben ik gestart met dag 1 van een sapkuur van 7 dagen.

Nu is mijn vraag: is dit eigenlijk wel mogelijk ivm de MTX? Of krijg ik nu teveel medicijnen binnen omdat de lever ook gereinigd wordt?

Iemand ervaringen? Ik hoor ze graag!

Groetjes, Marlies

• Jopie1982

Ik zit redelijk in de sapvastenkuren, maar ik zou het je absoluut niet aanraden. Natuurlijk is het heeeeeeeeel goed voor het zuiveren van het lichaam en alles even in de reset te zetten. Maar je moet niet vergeten dat je lichaam heel wat te verduren krijgt met medicijnen en dus wel wat extra's kan gebruiken. Probeer het dan in elk geval aan te vullen met lichte voeding zodat je niet alleen op de sappen zit.

Verder wat onwijs dapper van je zeg, ik heb ooit eens de zuurkoolsap en de rodebietensap geprobeerd maar ging er bijna van over mijn nek, BAH.

• famke

Door een streng dieet te volgen, dus ook een sapkuur, krijgt je lever te veel afvalstoffen te verwerken. Dat is niet goed!

Informeer eens bij je reumaconsulente; zij kan er in jouw geval meer over zeggen omdat zij weet welke medicijnen je allemaal gebruikt.

Groet,

Famke

• Marlies

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb uiteindelijk een apotheek gebeld en volgens hen was het geen probleem. Maar na 2,5 dag was het voor mij niet meer vol te houden. Dan merk je idd toch dat de reuma ook aardig wat energie vreet! Ik zeg nu ook: voor mij nooit meer :)